Ruiterembolie

24-04-2018 om 18:28 uur

Hallo
Ik heb 3 weken geleden op de ic gelegen vanwege een ruiterembolie na een knieoperatie.Het was echt kantje boord maar ik heb het gelukkig gered. Nu heb ik nog steeds kramp in mijn kuit en pijn in mijn knieholte( waar de embolie begon) . Is het normaal dat ik dit nog heb ? En nu ik thuis ben en de nieuwe bloedverdunners heb is mijn bloed niet mee gecontroleerd en dat vind ik een vervelend idee.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
25-04-2018 om 18:34 uur

Beste Sannie

De ruiterembolie is een bloedstolsel dat vanuit de benen losschiet en dan in de longen vastloopt. De kramp in de kuit kan er heel goed op wijzen dat u daar een trombose been heeft of heeft gehad. Ik zou u adviseren een echo van de bloedvaten van het been te laten maken om te kijken of dat ook zo is. De nieuwe bloedverdunners zijn uitgebreid getest in grote onderzoeken. Daarbij zijn ze evengoed gebleken als de bloedverdunners van de trombosedienst waarvoor controle nodig is en bleken ze ook nog veiliger. Ik geef mijn patiƫnten ook altijd de nieuwe bloedverdunners tegenwoordig juist om die reden. Verder is het goed om te weten dat het herstel na zo'n grote longembolie lang duurt, zeker 3 tot 6 maanden.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren