Longcapaciteit vergroten door bespelen blaasinstrument?

26-04-2018 om 09:37 uur

Goedemiddag.

Ik kom er veel over tegen op het internet... Een vraag waarop ik nog steeds geen duidelijk antwoord heb gekregen:
Is het zo dat het bespelen van een blaasinstrument zorgt voor een grotere longcapaciteit? Of een beter uithoudingsvermogen? En kan je door het bespelen van een blaasinstrument bijvoorbeeld langer je adem kan inhouden onder water?

Met vriendelijke groet,
Tom van der Veldt

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-04-2018 om 18:03 uur

Beste Tom van der Veldt

Wat een leuke vraag. Ik ben geen expert op dat gebied. Eigenlijk zou je iemand moeten vinden die onderzoek doet naar ademspierkrachttraining. Dit is ook een leuk onderwerp voor een praatje bij een bijeenkomst voor het longfonds. Ik heb gezocht op ademspierkrachttraining (respiratory muscle training) op pubmed.com. Dat is een openbare database van wetenschappelijke artikelen voor als u zelf nog wilt zoeken. Wat ik kan vinden is dat er geen bewijs is dat het de longfunctie verbeterd. Wel dat het bij aandoeningen zoals astma of COPD de klachten verminderd. Dit gebeurt ook bij zingen, dan blaas je ook tegen een weerstand, namelijk je eigen stembanden. Muziek en zingen verbeterd ook je stemming waardoor het weer positief effect heeft op de klachten van astma en COPD. Bij neurologische aandoeningen waarbij je spierzwakte hebt, zou je verwachten dat een muziekinstrument helpt je ademhalingsspieren te trainen waardoor je longfunctie wat verbeterd. Een overzichtsartikel beschrijft een trend naar verbetering, maar het wordt niet significant in de studies behalve bij de ziekte van parkinson.

Met vriendelijke groet, Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren