Voorkomen van een lege puffer

29-04-2018 om 18:14 uur

Om te voorkomen dat je een lege puffer gebruikt, de volgende tip. Koop een kleine elektronische weegschaal, tot een honderdste nauwkeurig, kosten ongeveer €15,- tot €20,- (internet of headshop)
Werkwijze: goed schudden, 3 pufjes eruit. Daarna weeg je de container terwijl hij in de houder zit.
Bij Ventolin is één pufje gelijk aan 0,03 gr. Er zitten 200 pufjes in een container. Een volle container weegt 25.75 gr. Als je 0.03 x 200 (dosissen) doet houd je 6 gram over. (De inhoud van de container)
Een volle container weegt 25.75, wanneer je daar de 6 gram (200 puffen) van af trekt houd je 19.75 over. Wanneer je dit gewicht bereikt hebt is je puffer echt helemaal leeg.
Goed, hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb een heleboel gelezen over dit probleem van lege puffers enz. Sommigen hadden het over de puffer in een bakje water doen en kijken of het blijft drijven, helemaal fout dus. Markeren of turven kan natuurlijk, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om dit direct te doen. Iemand schreef dat hij na zijn werk nog precies wist hoeveel en wanneer hij had gepuft, en dat schreef hij dan op de doos. Dat werkt voor hem misschien maar niet voor veel anderen. Nou, ik hoop dat in ieder geval iemand hier wat aan heeft. Dit idee kwam van mijn man, Johnny de Looff uit Stiens, Friesland. Ik vond het zo goed gevonden dat ik zijn naam er even bij vermeld.

Login of registreer om te reageren
01-05-2018 om 11:16 uur

ik doe het alsvolgt: puffer geeft aan 120 Dan ga ik er van uit dat bij 100/110 de puffer leeg is, en neem ik een nieuwe.

Login of registreer om te reageren
02-05-2018 om 08:09 uur

Hallo exloermond129, dank je wel voor je reactie. De Ventolin die ik gebruik heeft geen teller. Dus moet je of de puffers turven (en dat kan makkelijk fout gaan want soms ben je onderweg, in vergadering, op je werk o.i.d. en dan is het moeilijk het aantal pufjes dat je hebt genomen bij te houden, of je gebruikt het gewicht van je puffer om te bepalen hoeveel pufjes er in inzitten. Ik heb hier op het forum van diverse mensen begrepen dat ook zij moeite hebben te bepalen wanneer hun puffer nu echt leeg is. Sommigen hadden oplossingen zoals de container in een bakje water doen en als hij drijft is hij leeg...... Nou, daar ga ik maar niet voor, dat kan voor mijn gevoel nooit goed zijn...........

Login of registreer om te reageren
02-05-2018 om 08:58 uur

Ik zelf reken het altijd uit, bijv:zitten er 200 inhalaties in en ik mag er 8 per dag dan gaat hij 25 dagen mee maar neem altijd 3 dagen eerder een nieuwe puf voor veiligheid dus na 22 dagen, omdat er soms toch minder in zit dan er op staat.
Het is alleen lastig indd als je niet altijd dezelfde hoeveelheid puffen neemt

Login of registreer om te reageren
12-05-2018 om 15:11 uur

Dank voor de weegtip! Dacht altijd dat het niet lukte met een keukenweegschaal maar ga dit zeker proberen.

Ik denk zelf altijd dat er meer pufjes in een dosisaersol zitten dan dat er op staat.

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren
13-05-2018 om 07:00 uur

Ik heb net digitale toerentellers gekocht voor handwerken. Kun je om de houder vastmaken met bijbehorende band. Ziet er wel fancy uit

Login of registreer om te reageren
13-05-2018 om 07:54 uur
Reactie op Anne parachute

Dank voor de weegtip! Dacht altijd dat het niet lukte met een keukenweegschaal maar ga dit zeker proberen.

Ik denk zelf altijd dat er meer pufjes in een dosisaersol zitten dan dat er op staat.

Groeten,
Anne

Nee! Er zitten vaak minder pufjes in dan hoort

Login of registreer om te reageren
26-11-2018 om 13:43 uur

Ik heb de app , "counter" op mn telefoon staan. (Je hebt er daar verschillende van).Die zet ik op een aantal van 200. Dan kun je via de app elke keer je aantal puffen aftrekken van het aantal wat over is.
Tot je bij 0 komt.
De App staat bij mij vast op mn startscherm van mijn gsm.
Die heb ik toch altijd bij mij.
Voor mij werkt dit het beste.

Login of registreer om te reageren
26-01-2019 om 19:07 uur

Bedankt voor alle reacties. Sommige zijn wel interessant, maar ik denk dat het maar bij het wegen van mijn puffer laat, en inderdaad, altijd aan de lage kant blijf en op tijd aan een nieuwe begin. Vind het jammer dat op bv Ventolin geen teller zit. Op de Spiriva zit er wel eentje, geen centje pijn met die puffer. Nogmaals, iedereen bedankt en het allerbeste.

Login of registreer om te reageren
26-01-2019 om 19:29 uur

Ik gebruik de app medisafe, bij elk gebruik vul ik daar in dat ik de puffer heb gebruikt:) en het houdt direct de andere medicatie bij en geeft herinneringen dus dubbel handig in mijn geval. Hierdoor zit ik nooit meer met een lege puffer en ingeval van twijfel neem ik het zekere voor het onzekere. Zelfs bij de spiriva vind ik hem soms nog onduidelijk, de foster heeft nog de handigste tellen vind ik.

Login of registreer om te reageren
02-05-2019 om 08:59 uur
Reactie op DirkjeA

Om te voorkomen dat je een lege puffer gebruikt, de volgende tip. Koop een kleine elektronische weegschaal, tot een honderdste nauwkeurig, kosten ongeveer €15,- tot €20,- (internet of headshop)
Werkwijze: goed schudden, 3 pufjes eruit. Daarna weeg je de container terwijl hij in de houder zit.
Bij Ventolin is één pufje gelijk aan 0,03 gr. Er zitten 200 pufjes in een container. Een volle container weegt 25.75 gr. Als je 0.03 x 200 (dosissen) doet houd je 6 gram over. (De inhoud van de container)
Een volle container weegt 25.75, wanneer je daar de 6 gram (200 puffen) van af trekt houd je 19.75 over. Wanneer je dit gewicht bereikt hebt is je puffer echt helemaal leeg.
Goed, hoop dat iemand hier iets aan heeft. Ik heb een heleboel gelezen over dit probleem van lege puffers enz. Sommigen hadden het over de puffer in een bakje water doen en kijken of het blijft drijven, helemaal fout dus. Markeren of turven kan natuurlijk, maar dan moet je wel in de gelegenheid zijn om dit direct te doen. Iemand schreef dat hij na zijn werk nog precies wist hoeveel en wanneer hij had gepuft, en dat schreef hij dan op de doos. Dat werkt voor hem misschien maar niet voor veel anderen. Nou, ik hoop dat in ieder geval iemand hier wat aan heeft. Dit idee kwam van mijn man, Johnny de Looff uit Stiens, Friesland. Ik vond het zo goed gevonden dat ik zijn naam er even bij vermeld.

Login of registreer om te reageren