Zwarte schimmel

30-04-2018 om 10:13 uur

Beste longarts/longverpleegkundige,

Sinds afgelopen november houd ik een peakflow dagboek bij. Begin maart zijn wij op wintersport geweest. Hier keek ik erg naar uit omdat de bergen altijd een verademing zijn voor mijn longen. Nu ging mijn peakflow redelijk snel na aankomst omlaag tot uiteindelijk 62% van mijn normaal waarde. Naarmate de week vorderde kon ik steeds minder. Ik kreeg steeds meer pijn en last van mijn longen. Op de dagen dat ik de gehele dag buiten was geweest trok de meetwaarde 's avonds weer wat bij om de ochtend erna weer flink te dalen. Omdat de pijn te hevig werd hebben mijn vriend en ik besloten om eerder weg te gaan. Tijdens het schoonmaken van het appartement kwam mijn vriend erachter dat er zeer grote plekken met zwarte schimmel in de badkamer zaten.

Bij thuiskomst hebben wij een klacht ingediend bij Bizztravel. Na bijna 3 weken wachten kregen wij antwoord Bizztravel. Zij gaven aan dat zij geen causaal verband zagen tussen de schimmel en de hevige pijn in mijn longen. Ze wilden mij pas verder helpen als ik het causaal verband kon aantonen. Zij hadden duidelijk geen idee hoe verschrikkelijk mijn vakantie was geweest en dat ik nog vier weken pijn heb gehad. Bizztravel adviseerde ons om naar de huisarts te gaan voor een medische verklaring om het causaal verband aan te tonen. Mijn huisarts geeft echter geen medische verklaring. Zij vertelde dat de reisorganisatie zelf een onafhankelijke arts moet raadplegen. Dit heb ik als reactie teruggestuurd.

Bijna drie weken later kreeg ik een mail terug van Bizztravel. Hierin stond wederom dat zij geen causaal verband zien tussen de schimmel en mijn verergerde astma. De reactie kwam op mij over dat ik mij niet zo moest aanstellen. Het verergerde astma kon net zo goed door het weer in de bergen komen. En schimmel in de badkamer verspreidt zich niet door het hele huis. Dus van die paar minuten die ik in de badkamer had gespendeerd kon ik nooit zoveel pijn krijgen.

Ik voel mij gekleineerd. Het is mij niet te doen om het geld. Wel om rechtvaardigheid. Bizztravel behandeld mij als een lastige klant niet moet zeuren. Maar een schimmel van deze grote is niet normaal. Ook niet voor een iemand zonder astma.
Ik wil graag het causale verband aantonen, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet doen. Heeft u een advies wat ik het beste kan doen?

Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
01-05-2018 om 12:42 uur

Beste Nynke22,

Wat vervelend dat je je vakantie eerder hebt moeten beƫindigen vanwege je longklachten. Als we je verhaal zo lezen lijkt het inderdaad dat er iets in het appartement een prikkel voor je longen was. Schimmel duidt altijd op een te hoge luchtvochtigheid. Een hoge luchtvochtigheid kan een prikkel voor je longen zijn. Maar bijvoorbeeld de overgang van een koude omgeving buiten naar de warmte binnen en andersom kan ook een prikkel zijn. Het is altijd moeilijk te bewijzen welke prikkel de uitlokker is geweest van je klachten.
Een causaal verband aantonen zal dus altijd lastig zijn.

Het is goed dat je de organisatie hebt gewezen op de aanwezigheid van schimmel. Een verhuurder heeft een onderhoudsplicht. De verhuurder moet dus zorgen dat de woning die wordt verhuurd goed wordt onderhouden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren