terugslag na 1 mnd verblijf in reisgebied met extreem veel fijnstof (Noord-India/Nepal)

03-05-2018 om 13:55 uur

Ik ben een 60-jarige niet-roker, geen longziekte, bloedlipiden, BMI enz. normaal. Aan het einde van een werkverblijf van 3-4 weken in Noord-India/Nepal-Kathmanduvallei, waar de fijnstofconcentratie-luchtindex 200-300 is (overal roet en stof: na aardbevingsschade 2015 en door houtstook), had ik zowel in 2016 als nu in 2018 dara ter plaatse een OLWI met enkele dagen koorts/malaise en aansluitend thuis 3-4 weken productieve hoest (mucus). In frisse buitenlucht in NL sindsdien bij wandelen kortstondig licht angineuze klachten (geen vegetatieve verschijnselen) hoog thoracaal en ook wel interscapulair, maar NIET retrosternaal. Herstelt bij stilstand direct, patroon neemt na 6 weken ietwat af (buitentemp. stijgt). 2004 PTCA na (onverklaarbaar) MI, 2007 uit controle, CVRM-medicatie met lichte statine, perfusiescan 2016 prima. Huisarts en ik (medisch redacteur, geen arts) worstelen met de DD omdat cardiale oorzaak zich anamnestisch opdringt. Tja, stabiele angina pectoris - of (hopelijk!) tijdelijk overgevoelige longblaasjes? Incubatietijd van in Nepal alomtegenwoordige tuberkelbacil is 2 mnd., dus tbc uitgesloten? Welk longonderzoekje zou enige zin kunnen hebben? Of nu primair cardiale diagnostiek? Alvast mijn dank.

Login of registreer om te reageren
03-05-2018 om 15:07 uur

Toevallig vandaag in het nieuws:
https://s18.postimg.cc/5gqlzvau1/12ae24d01e_schermafbeelding_2018-05-03_om_09.09.21_1024.png

En dan wij hier in Nederland maar klagen dat de luchtkwaliteit zo slecht is. Die is momenteel vele malen beter dan 50 jaar geleden toen we nog massaal op steenkool stookten.

Login of registreer om te reageren