Astma en afkeuring

07-05-2018 om 15:23 uur

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag.
Ik heb type GYNA 5 astma een zeer ernstige eosinofiele niet allergische astma.
Ik ben sinds 2003 volledig afgekeurd geweest 80-100%( heb ook andere ziektes schildklier, chronische pancreatitis, depressie, fibromyalgie), sinds 2013 is mijn astma dermate verslechterd dat ik in 2016 het UWV had aangeschreven, dat mijn ziekte beeld dusdanig verslechterd was dat ik voor een IVA uitkering in aanmerking kwam. Ik werd herkeurd, toen ging alles fout, ze vonden dat ik volledig arbeidsgeschikt was en kon dus weer aan het werk, hun vonden de banen als werken met soldeerdampen en lijmdampen geschikt voor mij.
Ik ben dus in beroep gegaan en hun vonden weer dat ik alles kon. En ben nu dus in een rechtszaak belandt met het UWV. Mijn medicijnen die ik dagelijks gebruik voor mijn astma zijn: 2 x daags 2 puffen seretide
3 x daags 2 puffen alvesco
1 x daags 2 puffen spiriva
1 x daags 10 Mg prednisolon
Om de dag 500 Mg azytriomicyne
Elke 4 weken infuus resluzimab
Indien nodig salbutamol en vernevelen.
Ik heb 3 jaar geleden 3 maanden in de Heideheuvel gezeten.
Heeft iemand ervaringen met afkeuring bij het UWV met ernstige astma.

Login of registreer om te reageren
07-05-2018 om 20:35 uur

@meppie71
Heb hier geen ervaring mee, wil je heel veel sterkte toewensen.
Laat ze jou er niet onder krijgen, het zijn koppensnellers met
het verstand van een ..........

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 06:15 uur

Wat een nare situatie waar je in geraakt bent. Helaas lijkt het er op dat UWV een soort missie heeft om jou en wellicht vele anderen zoveel mogelijk goed te keuren voor arbeid.

Wens je heel veel sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 06:53 uur

Het is lang geleden (20? jaar?)maar toen bleek dat ik mijn werk (zorg) niet meer kon doen. Heb, net als jij, zelfs een rechtszaak gehad omdat de organisaties vonden dat ik gewoon kon werken... de wetgeving was zo.
Heb heeft mij veel boosheid energie en verdriet gekost.

Na een jaar longrevalidatie bleek dat ik idd niet meer mijn oude werk kon doen en heeft de revalidatie gezorgd dat ik onder de wet'arbeidsgehandicapten' val. Inmiddels heb ik weer een baan waar ik van geniet, lichamelijk goed aan kan. Maar.... het is minder dan ik zou kunnen, helaas zit er lichamelijk niet meer in. En den ik tel mijn zegeningen.

Wat ik wil zeggen is dat men niet snel uit het arbeidsproces gehaald wordt, accepteer dit als het mogelijk is, het kost anders veel energie tijd en boosheid verdriet.....
Een nare situatie, sterkte!!

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 14:07 uur

Wat een enorme nare situatie. De artsen roepen stress vermijden dat is beter voor je fysieke conditie maar daar heeft het UWV geen boodschap aan. Ze zitten er niet voor jou maar voor de staat. En soms kun je het treffen.

Ik heb de afgelopen 20 jaar helaas de nodige ervaring gehad met de artsen van het UWV. In het begin zei ik gelijk tegen de arts toen ik vokr het eerst gekeurd werd na 2 jaarziek zijn. Ik zou graag weer 20 uur willen werken. De arts zei tegen mi meid ga jij eerst maar zorgen dat alles goed loopt dan zien we elkaar over een jaar.

Nou dat werd iets langer, uiteindelijk aan een project mee gedaan en idd na eerst een stage van 9 maanden onder contract aan het werk. Super blij tot het moment dat ik weer een opvlamming kreeg en eruit lag. Vrijwel direct stond het UWV op de stoep en moest ik voor de herkeuring. De afdeling ziektewet en wao werkten niet samen. Zelfs en apart dossier. Ik kwam bij die arts, terwijl ik ziek gemeld stond en binnen 5 minuten keurde zij mij voor 100% goed. Ja, niet voor het werk dat ik deed maar dan moest ik maar ander werk zoeken. Verslagen en reddeloos stond ik buiten.

Toen moest ik 5 weken later naar de arbeidsdeskundige van het UWV. Die zag mij binnen komen keek mij aan en vroeg wat doe jij hier? Binnen 5 minuten stond er op mijn dossier niet plaatsbaar <--- ook niet prettig om te zien en ik moest van hem in beroep gaan.

Gedaan, inmiddels waren we 9 weken verder, vol stress, wat alleen maar voor verslechtering zorgde maar ik kreeg goede hulp. De beroepszaak was ook zo geregeld. Ze hadden niet het volledige dossier opgestuurd en de mannen wisten niet eens dat ik alweer 3 maanden ziekgemeld stond en onder artikel 44 viel.

Weer volledig in de WAO.

Eind 2008 ookeen geintje meegemaakt met t UWV maar dan op andere gebied. Ik moest mij bewijzen tegen over hun, dit terwijl ik via een door hun erkend reintergratie bureau vrijwilligerswerk deed, al een jaar, maar wilde heel graag een opleiding doen.
Ik moest eerst maar een jaar betaald werk zien te houden. Serieus hoe motiveer je mensen en hoe zorg je ervoor dat slagingspercentage hoog is dat mensen aan t werk blijven.

Maar goed, gedaan, gewerkt in de catering, daar mijn diplomas gehaald. Runde samen met mijn collega een locatie en had ook personeel onder mij. Na een jaar Ik terug naar UWV...ja mevrouw u heeft hu werk dus we laten het zo. Watte? Ik dacht echt dat ik gek werd.

De "mazzel" voor mij was dat een paar maanden later de crisis uitbrak waardoor er veel bedrijven hun cateringcontracten opzeiden, ook die waar ik werkte. En last in first out...dus ik weer naar de arbeidsdeskundige. Die heeft het er toen door gedrukt dat ik mijn opleinding kon doen.
Helaas voor de eindstreep weer een opvlamming.

Toen kon ik zonder problemen weer terug de WAO in! Geen strijd geen moeilijk gedoe. "Heerlijk"

Overigens zijn er ook hele fijne UWV artsen en arbeidsdeskundige die ook echt hun best voor je willen doen. Alleen het word ze het onmogelijk gemaakt door alle regels ect en krijgen ze een slechte naam door onwelwillende collegas.

Ik weet wel via een kennis dat als je niet in het ziekenhuis ligt of aantoonbaar bedlegerig/ opgegeven bent er volgens de nieuwe richtlijn niet " heel makkelijk "meer wordt afgekeurd.

Ook hier geld het verhaal de goede moeten onder de slechte lijden. Er is veel misbruik gemaakt.

Ik wens je heel veel sterkte en dat er voor jou een passende goede oplossing / uitspraak komt.

Login of registreer om te reageren
08-05-2018 om 19:56 uur

Lijkt er soms op dat je eenvoudiger een invalide parkeerkaart krijgt (terwijl dat al heel lastig is) dan dat ze je bij het UWV afkeuren. Kon het sarcasme even niet laten.

Login of registreer om te reageren