Astma aanvallen?

03-06-2018 om 13:28 uur

Hallo,
Een paar jaar terug heb ik te horen gekregen dat ik astma heb. Elke winter ben ik weken tot maanden aan het hoesten en volgens de huisarts en longarts is dit door astma. Verder had ik er nooit zo'n last van.
Later ben ik soms wat gevoelig gaan reageren op bepaalde luchtjes. Ik moest dan hoesten en kon wat benauwd worden. Maar dit had ik niet heel vaak.
Ook kan ik er heel slecht tegen als er wind in mijn gezicht staat, ik kan dan heel moeilijk adem halen maar ik weet niet of dit met astma te maken heeft.

Nu heb ik sinds een paar dagen dat ik meerdere keren per dag erge hoestbuien krijg, wat benauwd ben, slijm in mijn keel krijg en een beetje apart gevoel bij mijn luchtwegen heb. Dit wordt minder/gaat over als ik ventolin neem.
Zijn dit nou astma aanvallen?
Moet ik hier iets mee nu ik dit meerdere keren per dag heb? Komt dit vaker voor dat je hier ineens een periode meer last van hebt? Of kan het zijn dat mijn medicatie moet worden aangepast o.i.d.?

Zoals jullie kunnen lezen heb ik hier niet veel ervaring mee.
Ik hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven wat ik hier mee moet/of ik er iets mee moet doen.

Login of registreer om te reageren
22-06-2018 om 13:56 uur

Hoi Sascha,

het klinkt voor mij heel erg herkenbaar en zijn bij mij allemaal astma klachten. Als je het meerder keren per dag hebt dan zou ik zeker naar je huisarts of longarts gaan want er is vaak wat aan te doen. En is ook beter voor je longen op de langere termijn.

Ik moest vroeger veel hoesten en in periodes was het erger en ook 's ochtends veel hoesten terwijl ik niet rook of rookte. Dit ging over door een goede dosering inhalatiesteroiden en daardoor had ik veel minder klachten en had ik mijn ventolin veeeeeeeeeel minder nodig.

De regel van de dokter is dat als je twee keer per week ventolin nodig hebt, dus twee keer per week benauwd ben, dan ben je niet goed ingesteld op je astma medicatie en is daar aandacht voor nodig. Ik hoop dat jij snel voor jou de goede pufjes vindt die je helpen al deze klachten te voorkomen.

Heel veel succes
Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren