Nieuwe buurvrouw

04-06-2018 om 22:51 uur

Sinds een aantal weken heb ik een nieuwe buurvrouw. Zij rookt, is natuurlijk geheel aan haar. Waar ik enigszins blij om ben is dat zij buiten rookt, dus niet waar haar kinderen bij zijn.

Maar...
Mijn slaapkamer is aan de achterkant van het huis, dus aan de kant van de achtertuin. En wanneer ze rookt, gebeurt dat in haar achtertuin. De sigarettenrook komt dus door de roosters van mijn slaapkamerraam naar binnen. Met het warme weer wat al drie weken aanhoudt, is het te benauwd om met de roosters dicht te slapen. Maar ik begin er dus steeds benauwder van te worden als ik ‘s avonds op bed ligt en zij gaat buiten roken. Vandaag zelfs met deze klachten naar de huisarts geweest die me erop wees dat mijn medicatie mijn hartslag flink omhoog laat gaan en ik het zo min mogelijk moet gaan gebruiken. Omdat ik meerdere chronische ziektes heb en er alleen voor sta, is het soms lastig om dit soort beslissingen te maken. Ik wil niet mensen ‘lastig vallen’ met mijn problemen/ziek zijn. Aan de andere kant ben ik de enige die kan zorgen voor mezelf.. Dus er zal iets moeten gebeuren, maar wat?

Hoe zou jij, in jouw geval, dit met de buurvrouw aanpakken? We zullen nog jaren naast elkaar wonen en wil niet de zeurende buuf zijn.. Welk advies geef je me?

Login of registreer om te reageren
04-06-2018 om 23:55 uur

Heb je ook een slaapkamer aan de voorkant? Indien ja, kun je dan niet van kamer wisselen? Het is maar een idee. Er moet toch een oplossing mogelijk zijn!

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 04:49 uur

Je kan toch met haar in gesprek gaan en het uitleggen? Misschien scheelt het al als ze op een andere plek in de tuin gaat staan.

Login of registreer om te reageren
05-06-2018 om 06:44 uur

Ik zou ook het gesprek aan gaan, gewoon op een vriendelijke manier uit leggen, de meeste rokers zijn zich niet zo bewust hoe het ruikt en hoe dit is voor een longpatient, omdat ze het zelf niet meer ruiken.
Succes!

Login of registreer om te reageren
22-06-2018 om 13:35 uur

Hoi Nanoo,

Wat moeilijk! Ik zou zeker wel een gesprek met haar aangaan. Vraag haar op de koffie/thee/borrel met iets lekkers erbij! En vertel haar nadat je een gezellig praatje hebt gemaakt ook over jouw astma en waar je last van hebt en wat de rook voor invloed op jouw heeft.

Ik heb met mijn buren gesproken over het stoken van hout. Met mijn directe buren heeft dat enorm goed uitgepakt en is de relatie met de buren veel leuker en beter geworden. En zij stoken helemaal niet meer voor mij.

Ik hoop heel erg dat jullie er samen uit komen! Probeer vooral een goede relatie op te bouwen met je nieuwe buurvrouw dan is ze vast en zeker bereid voor jou iets te doen, of te laten

Heel veel succes!
Hou je ons op de hoogte?

Groeten,
Anne

Login of registreer om te reageren