Met astma naar de sauna

08-06-2018 om 11:01 uur

Hoi ik ben een astma patiënt en vind het fijn om af en toe naar de welness te gaan.
Maar het valt me op dat ik heel erg oververmoeid raak wanneer ik de sauna in ga. Terwijl ik juist lees dat de sauna goed kan zijn voor je astma. Hierdoor kies ik ervoor om alleen de baden in te gaan. Ik had nu twee vragen:
1. Zijn er bepaalde sauna's die goed kunnen zijn voor mijn astma, en welke zou ik het beste kunnen vermijden?
2. Kan en mag ik met mijn astma in een koude dompelbad, of is dat juist af te raden?

Alvast heel erg bedankt voor uw reactie.

Login of registreer om te reageren
10-06-2018 om 19:56 uur

Hoi! Ik heb zelf ook astma en ga af en toe ook naar de sauna.
Ik vind zelf die zoutsteensauna altijd fijn, en een bijkomend voordeel is dat de lucht daar zuiverder is dan in de andere sauna's.
En ik weet dat ik niet tegen een stoombad kan, dus daar ga ik dan niet in.
Maar ik denk dat dat een kwestie van uitproberen is.
Ik houd het ook geen hele dag in de sauna vol om eerlijk te zijn, ik ga veel rusten en lekker uitgebreid lunchen bijvoorbeeld.

Login of registreer om te reageren
11-06-2018 om 09:55 uur

Beste limanilson,

In de sauna heerst een droge warmte, waardoor spieren zich makkelijker ontspannen. Mensen met astma kunnen baat hebben bij een bezoek aan de sauna, maar dat geldt niet voor iedere astma patiënt. Extra voorzichtigheid is geboden bij vochtige, warme stoombaden (bijvoorbeeld een Turks bad). Dit soort baden kunnen klachten geven. Ook geurstoffen in de sauna zoals menthol en eucalyptus kunnen klachten geven.

Het is niet gebleken dat de plotselinge temperatuur-wisseling nadelig werkt op het slijmvlies van de luchtwegen, mits je je aan de saunaregels van opwarmen en afkoelen in goede regelmaat en dosering houdt.

Sauna bezoek is af te raden bij koorts en ontstekingen. Veel mensen gebruiken dan antibiotica, de koorts verlagende werking ervan en de opwarmfase in de sauna waarbij de lichaamstemperatuur oploopt, werken elkaar dan tegen.

Wij adviseren altijd wel met de arts te overleggen of het verantwoord is dat je naar de sauna gaat en het daarna rustig uit te proberen.

Zorg ervoor dat er voldoende afkoeling heeft plaatsgevonden alvorens je opnieuw de sauna ingaat.

Dit onderwerp komt regelmatig aan bod op het forum. Kijk ook eens op het board longen algemeen.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
11-06-2018 om 16:20 uur

@ limanilson dit weekend was het vriendendag en zijn we met zijn allen naar de sauna geweest, kreeg de opmerking dat ik niet zo gezellig was. Over vermoeidheid gesproken heb in de rust ruimte 3 uur liggen slapen.

Het is maar net welke astma je hebt want dat heb je niet vermeldt, zelf heb ik erg snel last van luchtjes dus een opgieting met gearomatiseerd water is voor mij een trigger en dus niet mijn ding ook sauna's met diverse kruiden.

Login of registreer om te reageren