Nieuwe plannen fysiotherapie

19-06-2018 om 07:28 uur

Ronduit stuitend dat het Longfonds de plannen steunt waardoor fysiotherapie voor COPD patiënten erg wordt ingeperkt! Ronduit stuitend dat ze de nieuwe plannen ook presenteren alsof ze een geweldige deal hebben binnengehaald!
Het enigste wat een COPD patient kan doen om zolang mogelijk actief en zelfstandig te blijven wordt hen nu ontnomen! Longfonds is alleen maar bezig om heel Nederland het roken te verbieden, uitlaatgassen te verminderen, heel mooi allemaal maar als je dan ook mee instemt om een therapie, voor veel mensen van levensbelang dan begrijp ik jullie niet meer! Hetgeen wat er dadelijk nog aan fysiotherapie is voor ons, is niets meer dan een doekje voor het bloeden! Ik heb niet het gevoel dat het Longfonds in deze kwestie de belangen van COPD patienten heeft behartigd. Jullie laten ons stikken!

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 09:56 uur

@Antoin Snap even niet precies wat u bedoeld. Het gene wat ik tot nu toe heb gelezen is dat de eerste 20 behandelingen, die je nu alleen uit aanvullende verzekering krijgt, volgend jaar juist wel vergoedt gaan worden. Maw voor veel mensen een verbetering lijkt me. Heb wel begrepen dat er een maximum komt aan het aantal behandelingen, maar hoeveel dat er zijn wordt pas later bekend en is afhankelijk van de mate van COPD, als ik het goed begrijp. Dus voor zover nu bekend is, klinkt het mij dat dit voor veel mensen erg fijn is.... het is alleen afwachten wat aantal maximum behandelingen zijn. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar als COPD-er blijft er een vergoeding.
Iets wat niet gezegd kan worden voor een ernstig astma patiënt. Heb zelf zeer ernstig astma waarvoor bewegen, net zoals bij COPD, ook erg belangrijk is, maar voor astmapatiënt is er helemaal geen vergoeding. Terwijl ik zelf een dusdanige mate van astma heb waarbij ik veel minder kan dan menig COPD patient. Mijn fysio vindt dat al jaren heel erg raar en ergert zich daaraan. Er wordt totaal niet gekeken naar mate van beperkingen, want er is helaas een deel van de astmapatiënten die zeer ernstig beperkt zijn door astma, niet meer kunnen werken en weinig kunnen. Maar het woord astma, is al genoeg voor een nee. Tja alle wielrenners hebben ook astma of veel topsporters. Helaas is elke astma anders en bestaan er, zoals vele op het forum hier, ook zeer ernstige astmapatiënten, waarvoor bewegen helaas niet vanzelfsprekend is.
Dus misschien is de nieuwe vergoeding voor COPD-ers niet meer voor iedereen 2 a 3x per week, maar wees wel dankbaar dat er iets vergoedt wordt voor beweging.

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 11:19 uur

Even voorop gesteld, ik vind het ook een goede ontwikkeling dat het voor astma patienten ook wordt vergoedt. Inderdaad belachelijk dat dat niet goed geregeld was! De eerste 20 behandelingen hoef je alleen het eerste jaar zelf te betalen en daarna ieder jaar je eigen risico. Nu wordt deze regeling ook mogelijk voor astma patient wat ik alleen maar toe kan juichen. In beweging blijven, is voor alle longpatienten van levensbelang. Maar nu gaan ze het aantal sessies fysiotherapie flink beperken want bovenstaande regeling moet kostenneutraal worden uitgevoerd! Voor de meest ernstige patienten is dit het eerste jaar max 70 sessies en de volgende jaren wordt naar de ernst van de ziekte gekeken met een max voor de meest ernstige zieke van 52 sessies. Dit betekent voor veel COPD patienten meer dan een halvering van het aantal sessies.
Ze proberen het van alle kanten als geweldig nieuws te presenteren echter het is een onvervalste bezuiniging! Door het sporten kunnen velen zolang mogelijk actief en zelfstandig blijven!
Waar hun de verwachting op baseren dat er in de toekomst minder behandelingen nodig zijn, is mij een raadsel. Veel patienten zullen snel terugvallen met alle gevolgen van dien. Je wordt als chronisch patient weer in een hoek gedrukt en je mag het helemaal zelf uitzoeken. Het longfonds heeft idd voor de astma patienten een mooi resultaat behaalt maar tegelijkertijd laten ze andere patiënten in de kou staan!

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 11:22 uur

Overigens kan ik ook al jaren niet meer werken en beperkt op velerlei gebieden. Laten we er geen wedstrijd van maken wat erger is. Iedere patient is uniek en heeft zijn eigen beperkingen etc

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 12:08 uur

@Antoin Allereerst het was absoluut niet mijn bedoeling om er wedstrijd van te maken. Ik weet dat er veel mensen met COPD zijn die helaas niet meer kunnen werken en zeer beperkt zijn. Enige wat ik aan wilde geven is dat er vaak bij Astma wordt gedacht dat die dat altijd wel veel kunnen en veel minder beperkingen hebben. Gelukkig geldt dit voor grote groep astmapatiënten, zoals ik zei zijn ook genoeg topsporters met astma. Maar helaas is er een deel waarvoor beperkingen wel heel ernstig zijn. Maar dat realiseren weinig mensen en ook vaak zorgverzekeraars zich en er wordt veel gedacht, door mensen die er niet mee te maken hebben oh astma.....puffertje en ze kunnen alles.
Het is zeker terecht dat COPD-ers oefentherapie vergoedt krijgen.
Maar zover ik heb kunnen vinden stond er alleen over 1e 20 behandelingen, wat me goede vooruitgang lijkt en dat er afhankelijk van mate van COPD een maximum aantal aan komt. Zag staan dat dat 1 augustus bekend zou worden en heb aantal van maximum dus niet kunnen vinden. Dus daarom dat ik daar geen uitspraken over kon en wil doen. https://www.longfonds.nl/nieuws/fysiotherapie-voor-mensen-met-copd-vrij…
Als ik u woorden goed begrijp geeft u aan dat het volgend jaar voor astmapatiënten ook vergoedt gaat worden...….. dat heb ik zelf niet terug kunnen vinden. Zou zeer welkom zijn.
Dat er naar ernst van COPD of evt. astma zou worden gekeken, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Maar blijft lastig om te bepalen hoe vaak per week iemand, met welke ernst van longklachten, dan vergoedt zou moeten krijgen. Ben blij dat ik niet op die stoel zit van degene die dat gaat bepalen.
Zeg absoluut niet dat het allemaal ideaal is en als iemand 1x per week vergoedt krijgt terwijl 2x of 3x per week beter zou zijn en zeker als iemand dat nu wel vergoedt krijgt is dat erg zuur. Maar voor mijn gevoel was het nog gissen wat het maximaal aantal behandelingen gaat worden.

Het enige wat ik bedoelde is, dat klagen makkelijk is en het kan echt altijd beter, dat ontken ik niet.
Maar wees wel dankbaar en kijk ook naar datgene wat we wel krijgen en hebben, want ook dat is niet vanzelfsprekend.
Ben echt niet altijd blij met alle maatregelen, vergoedingen, eigen risico ed, is ook voor mij financieel niet makkelijk. Maar als ik zie hoe het in heel veel andere landen is geregeld, ben ik toch dankbaar dat ik in Nederland leef. Want in veel landen (zelfs welvarende landen) was ik of failliet of ik was er niet meer geweest.

Hopelijk valt het aantal maximum vergoedingen gunstig uit en valt het allemaal mee, Ik duim voor iedereen,

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 12:59 uur

Ik heb nog nergens gehoord dat het voor mensen met astma ook vergoed wordt.

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 13:35 uur

Hallo mede lotgenoten,

Ik heb de diagnose ACOS en bij mij helpt 2x in de week fysio zeer zeker en snap derhalve de ophef over dit item.

Het onderstaande heb ik zojuist gevonden over de fysiotherapie bij COPD.

1 Juni 2018

De ministerraad heeft vandaag besloten dat verzekerden de eerste 20 behandelingen voor fysiotherapie bij COPD per 1 januari 2019 uit de basisverzekering vergoed krijgen

Besluit

Dit besluit betekent een aanzienlijke verbetering van de toegankelijkheid van fysiotherapie voor deze patiënten. Het besluit vloeit voort uit een advies van Zorginstituut Nederland van maart van dit jaar. Dit is onderdeel van een plan van aanpak om meer fysiotherapie vanuit de basisverzekering te vergoeden. KNGF maakt zich hier hard voor en heeft hiervoor de benodigde input geleverd.

Twee kanttekeningen:

- Er zit een maximum aan het aantal behandelingen

- Het eigen risico is ook voor deze patiënten van kracht.

Het KNGF waarschuwt dat sommige ernstig zieke en kwetsbare patiënten hierdoor zorg tekort kunnen komen.

In bovenstaand artikel wordt helaas niet gesproken over astma, wat ik overigens zeer vreemd vindt, maar het is overduidelijk dat een ieder toch zelf blijft betalen en dan doel ik op de beperking van het maximaal (nog onbekend) aantal behandelingen en het verschuldigde rugen risico die dan gaat gelden.
Met een gemiddeld tarief fysio van € 33 per behandeling zou je dus bijna de 1e 12 behandelingen ook zelf betalen en heet het dan geen aanvullende verzekering of geen vergoeding, maar eigen risico.

Voor de meesten van ons met medicijnen is het eigen risico toch al snel vol en wordt het dus vergoed, lees verschuiven van vergoeding naar eigen risico of andersom.

Blijft een feit dat de belangen voor COPD en Astma patiënten niet goed zijn doordacht.
Dat er meer patiënten nu toegang kunnen krijgen tot juiste zorg is fijn, maar hoe groot is de groep waar nu een deel van de juiste zorg wordt afgepakt?

Groeten,

Boemer

Login of registreer om te reageren