Op een terras zitten en een roker naast je krijgen... ik ben nieuw op het forum

20-06-2018 om 15:27 uur

Hallo allemaal,

Hebben jullie voor mij een goede tip? Wat roept de minste agressi op wanneer op een vol terras rokers naast je komen zitten? Of gaan jullie zelf weg?

Login of registreer om te reageren
20-06-2018 om 16:15 uur

Het ligt er maar helemaal aan waar dat terras is gesitueerd.
Als het in een stad is of aan een drukke weg dan lijkt mij klagen over de rookoverlast een beetje hypocriet aangezien de luchtkwaliteit door het verkeer minstens even irriterend werkt op de longen dan de rook van een sigaret. Berucht is het voorbeeld bij Times Square in New York waar een algeheel rookverbod voor de openbare ruimte is ingesteld en waar je dan op een terrasje op drie meter afstand van het voorbij razende verkeer kunt "genieten".
Het zal ook afhangen van het gedrag van de roker zelf. Blaast hij/zij/het de rook richting andere terrasgebruikers of geeft deze blijk van enige empathie door decent de rook bv. omhoog of van anderen weg te blazen.
Ook zal de kleding, het gedrag en de "uitstraling" bepalen of de roker benaderbaar is voor een eventueel verzoek om het roken te laten of ergens anders te doen. Als u ook maar enig vermoeden heeft dat maar beter te laten dan zou ik dat vooral doen.
Ook kun je het spelen via de uitbater of personeel aangezien er binnenkort een algeheel rookverbod voor de horeca komt. Kunnen ze vast oefenen. Of dat ook gaat gelden voor buitenterrassen, weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
20-06-2018 om 17:32 uur

Mijn ervaring is dat er teveel mensen roken op een terras.
Als je de één vraagt om niet te roken steekt de ander er alweer één op.
Gelukkig heb ik er niet zoveel last van maar probeer zo te gaan zitten dat ik er ook
het minste last van heb.
Veel meer problemen heb ik met bbq en andere vormen van branden, grillen .........
Je houdt het niet tegen en als het te gek wordt ga ik maar weg.

Login of registreer om te reageren
20-06-2018 om 17:43 uur

Ik sta op en ga weg, want het is zoals Joop zegt, er begint altijd wel iemand te roken.
Hetzelfde probleem naast een sportveld, naar een match van de kinderen gaan kijken zonder rokerslucht in te ademen is niet eenvoudig.
Ik geniet dan maar in onze eigen tuin, daar heb ik die problemen niet.

Login of registreer om te reageren
20-06-2018 om 20:32 uur

Had vanavond ook dit probleem. Lekker uiteten en op het terras zitten, de eerste roker zat zo goed dat ik er geen last van had. Daarna kwamen er 2 rokers achter me zitten de wind blies precies mijn kant op. Dus het hoesten begon al lekker toe te nemen. Gelukkig waaide het deels op een andere kant op en viel het nog enigszins mee. Als iedereen om me heen had zitten roken dan had ik gevraagd of ik aub binnen kon zitten!
Ik voel me bezwaard om te vragen of mensen niet willen roken, een vriendin die mee was wilde al opstaan en het vragen:p die houdt er zelf niet van en weet hoeveel last ik ervan heb. Maar ik vind het ook lastig!
Overigens zat ik hier op een heel groot terras redelijk ver van de weg, aan de rand van een groot recreatiegebied. Maar als ze alleen al een deel van het terras op basis van de windstand rookvrij zouden houden zou ik er blij zijn! Een jaar geleden had ik er geen last van, maar nu...

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 04:33 uur

Dat is dus een van de reden dat ik niet op een terras ga zitten, maar gewoon naar binnen

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 07:19 uur

Ik kijk wat er mogelijk is qua beste plek om te zitten aan tafel en vraag eventueel of een roker met een niet-roker van plek wil wisselen.

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 10:47 uur

Ik zoek een voor mij geschikte plek op. Zelfde probleem met honden die men mee neemt. Of katjes in t vliegtuig...
Als ik klachten krijg of denk te krijgen ga ik met koffie broodje en meer op een ander plekje zitten.

Terrassen waar je bijna bij elkaar op schoot zit hou ik niet van, daar zie je me niet ( vaak in steden), en snap dat Domi binnen gaat zitten.

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 11:07 uur

Bedankt voor jullie reacties. Heel apart. Ik was er niet opgekomen om op basis van de stand van de wind een plekje te kiezen. Dus ik ga beginnen met strategisch zitten! Dank!

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 12:53 uur

@Eliza1 ja strategisch zitten qua wind is vaak de makkelijkste keuze, dan voel je je niet bezwaard om anderen “lastig te vallen”
Ik snap ook dat Dominique binnen gaat zitten!

Login of registreer om te reageren
21-06-2018 om 18:24 uur

Dan vlucht ik z.s.m. Je kunt de mensen moeilijk vragen zich aan jou aan te passen. Ik vind dat je dat niet kunt maken. Een rookverbod op terrassen zou dan wel weer erg fijn zijn. ;)

Login of registreer om te reageren