Hoe krijg ik mijn kwaal astma op papier : medische verklaringen

04-07-2018 om 08:13 uur

Hoe krijg ik mijn kwaal astma op papier : medische verklaringen

Ik heb mijn hele leven lichte astma en 44 jaar gewerkt en veel gewerkt plus sporten, maar dat is verleden tijd, nu is mijn astma plus aanverwante lichamelijke klachten zodanig dat het mijn leven en dagelijkse dingen bepaald, gebruik ik diversen medicatie maar is geen oplossing wel salbutamol 400 mg dit is een perfect medicijn, maar de werking soms lang en soms kort, mijn benauwdheid gaat 24 uur per dag van hoog naar laag ook nachts, en geen peil op te trekken en vele andere klachten die hier uit ontstaan , zoals zware hoofdpijnen en pijn in ledematen , veel en altijd en zwaar moe, altijd moe, emotie , spanningen en stres kan ik niet meer mee omgaan , i.v.m verleden zeer zware burn-out , dit zorgt dat ik dagelijks beperkt ben, alles moet in rust en stilte en op mijn eigen tempo, dat lukt heel goed geen zwaar werk geen huishoudelijk en tuinwerkzaamheden dat lukt echt niet, en met home trainer probeer ik mijn gezondheid en conditie op mijn tempo goed op peil te houden, gezond eten en veel fruit, en wat blijkt na uitgebreide ziekenhuis testen en fiets test sinds kort geleden , alles goed, en moet horen u bent heel sterk en fiets deze test vol en goed uit, maar wat blijkt 500 meter buiten fietsen in de wind en normale omstandigheden in Nederland lukt niet, Theorie en praktijk en zwaar benauwd, maar wie wil dit zien, en wil dit graag op papier hebben als medische verklaring !!

Nu hou ik drie maanden met een Peak Flow meter en Pulsoximeter deze dagelijkse waarden bij op advies longarts, dit doet mij schrikken van mijn eigen test waarde, zo laag 240 en soms zo hoog 500 na gebruik Salbutamol 400 mg.
Maar bij 400 is ademhalen vaak nog steeds heel vermoeiend en daar wordt je dood moe van.

Graag tips en hulp.

Login of registreer om te reageren
04-07-2018 om 08:48 uur

Zo te lezen heb je geen astma ( uitgebreid getest toch? ).
Misschien nieuwe burnout klachten met hyperventilatie en onbewuste paniek?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-07-2018 om 11:11 uur

Het is vervelend als de mate van klachten die u heeft, en die behoorlijk ernstig zijn, niet overeenkomen met de uitslagen van de medische test, namelijk dat alles goed is zoals tegen u gezegd is. Het kan u het gevoel geven niet serieus genomen te worden of dat er niet goed naar u gekeken wordt. Toch lijkt me uit uw informatie dat de arts die u behandeld u wel de aandacht geeft die u verdiend. Een fietstest en piekflowmeter naar huis meenemen zijn al onderzoeken die extra zijn ten opzichte van alleen longfunctie testen wat normaal gebruikelijk is. Mijn advies is om samen met uw arts de astma zo goed mogelijk te proberen te behandelen en tegelijk aandacht te hebben voor stress. U heeft mogelijk nog last van de eerdere burn-out en de psychische klachten daarvan kunnen ook uw astma beinvloeden. Misschien zou u door hulp van een psycholoog ook de astma klachten beter onder controle kunnen krijgen. De vraag van een medische verklaring begrijp ik niet zo goed. Waar zou u die voor nodig hebben? Als het voor uzelf is dat kunt u altijd een kopie van uw dossier opvragen. Als het voor een instantie is dan moeten ze dat via uw behandelend arts opvragen nadat u daarvoor toestemming heeft gegeven met een handtekening.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
13-07-2018 om 08:00 uur

Geachte Serge van Wolferen, longarts.

Bedankt voor uw info, en inderdaad de Burnout en Stres is een ding zeker die brengt veel langdurige schade of je wil of niet.

met Vriendelijke Groet.

Login of registreer om te reageren