Slijmophoping /astma

06-07-2018 om 09:39 uur

Hoi , ik heb vaak last van slijmophoping (veel) en arts zegt hoort bij mij , maar ik heb er erg veel
Last van en men wijt het niet aan astma maar wanneer ik mijn ventolin neem lijkt het rustiger in mijn lichaam , wat moet ik doen???????????? is Het te wijten aan astma ? Groetjes Ann

Login of registreer om te reageren
10-07-2018 om 19:30 uur

Hallo Joke-Anneke,

Slijmophoping kan heel lastig zijn. Het is fijn wanneer je de oorzaak kunt achterhalen dan kun je het gericht bestrijden.
Intussen kun je afspraak maken bij een longfysiotherapeut.
Deze kan je leren huffen. Dit is een ademhalingstechniek om het slijm met minder inspanning te kunnen ophoesten.
De longfysio kan je advies geven of een flutterapparaatje iets voor je is. Door adem te halen door het apparaat wordt het slijm door trilling in beweging gezet waardoor het d.m.v. huffen en daarna hoesten makkelijker opgehoest kan worden.
Werkt dit niet dan zijn er nog andere hulpmiddelen die ingezet kunnen worden. De longfysio, arts, longverpleegkundige kunnen je hierover advies geven want ze kennen jouw situatie het beste.
Kijk ook bij de zoekfunctie zoek: een discussie. Hier vindt je waardevolle informatie van lotgenoten.

Zelf heb ik nogal taai slijm en weet inmiddels wat ik moet doen wanneer ik er last van heb. Ik gebruik thuis een Acappella apparaatje omdat ik dat fijner vindt dan een flutter.
Wanneer er periodes zijn met veel slijm en het lukt me zelf niet om er minder last van te krijgen dan maak ik een afspraak bij de fysio.

Intussen kun je al wel proberen om er minder last van te hebben met de tip die ik kreeg van de logopediste. Namelijk regelmatig neuriƫn, dit geeft trilling in de borstkas en die trilling helpt mee om het slijm in beweging te krijgen.

Veel succes om jouw manier te vinden om zo min mogelijk last van slijmvorming te hebben.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-07-2018 om 17:49 uur

Beste Joke-Anneke

Astma kan zeker slijmproductie geven. Bij astma is het slijmvlies van de luchtwegen ontstoken. Het is gezwollen, het produceert slijm en de spieren van de luchtwegen zijn samengeknepen. Om dit weer tot rust te krijgen is een inhalatie medicijn nodig met een ontstekingsremmer en een luchtwegverwijder. Het effect van die medicijnen komt pas na 4-6 weken achter elkaar gebruiken. Daarbij moet je ook goede uitleg hebben gehad hoe je de medicatie moet gebruiken, anders komt het niet goed binnen. Op inhalatorgebruik.nl kan je instructie filmpjes bekijken hoe te inhaleren. Daarnaast is het van belang prikkels te vermijden die de luchtwegen ontstoken kunnen maken. Prikkels kunnen zijn: airco, warm-koud overgang en andersom, sigarette rook, scherpe luchtjes o.a. Daarnaast kan je allergisch astma hebben, is dat uitgezocht bij u? Als u allergisch astma zou hebben dan kan je antiallergie tabletten nemen en een neusspray. Met uw arts er werk van maken is mijn advies en niet accepteren alsof het erbij hoort.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren