Ipratropiumbromide

11-07-2018 om 19:14 uur

Ik heb jaren Ventolin voorgeschreven gekregen. Ik bemerkte echter, dat Ventolin vaak niet hielp en meende, dat het vaak de klachten zelfs verergerde. Daarom had ik ook tijden, dat ik de Ventolin niet gebruikte.
Nu ben ik gisteren gestart met Ipratropiumbromide. De eerste inhalatie met de aerochamber had een groot effect: ik was heel opgelucht, dat ik weer kon ademen zoals vroeger voor mijn klachten! Totaal geen restrictie meer, weer gedachteloos/klachtenloos als vanzelf ademhalen. Ik nam na een paar uren nog een dosis.
Vandaag wilde ik op de fiets gaan en nam een dosis vooraf zonder aerochamber (met de Ventolin gebruikte ik ook vrijwel nooit een aerochamber, omdat ik dan meestal buitenshuis was). Ik bemerkte geen verbetering. Na een paar honderd meter onderweg, was ik weer zo benauwd, dat ik nog een dosis nam zonder aerochamber. Iets verbetering. Ik was diep teleurgesteld, dat ik vandaag niet het effect had gekregen zoals gisteren.
Waar zou dat nu aan kunnen liggen? Misschien heeft mijn benauwdheid/beklemming een heel andere oorzaak dan de longen?

Login of registreer om te reageren
11-07-2018 om 20:03 uur

Lijkt me verschil wel/geen aerochamber hè. Zonder inhaleer je waarschijnlijk niet goed en dan helpt het ook niet.

Login of registreer om te reageren
11-07-2018 om 20:54 uur

Probeer buitenshuis ook eens met aerochamber, zou zomaar een verschil kunnen maken:) zoals daantje zegt is het goed mogelijk dat je zonder aerochamber niet goed inhaleert

Login of registreer om te reageren
11-07-2018 om 21:18 uur

Mee eens! Zonder verstuift het niet zo mooi. De kans is groot dat daardoor de ventolin ook niet hielp!!

Login of registreer om te reageren
12-07-2018 om 08:23 uur

Beste Anita2,

Zoals Daantje, Nckiie en Stefanie al aangeven gaat het waarschijnlijk mis doordat je zonder voorzetkamer de medicatie niet goed inhaleert.

Vraag een goede inhalatie instructie aan je praktijkondersteuner, longverpleegkundige of bij je apotheek.
Je vraag hebben we niet doorgezonden aan een longarts.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
23-07-2018 om 18:47 uur

Toch met de aerochamber gaan inhaleren. En wat een goed resultaat nu! Eindelijk verdwijnen mijn benauwdheden direct! Al die jaren Ventolin...wat een kwelling voor niets.

Login of registreer om te reageren
23-07-2018 om 18:53 uur

Geen arts, die me serieus nam wanneer ik klaagde over de Ventolin en me iets anders voorschreef. Uiteindelijk nu bij de laatste controle, toen ik zelf vroeg naar iets anders, kreeg ik Ipratropiumbromide.

Login of registreer om te reageren
23-07-2018 om 18:58 uur

Wat fijn dat het zoveel beter gaat nu:D Bij mij werkt het ook beter dan ventolin:)

Login of registreer om te reageren
24-07-2018 om 16:16 uur

Het lag vast niet aan de ventolin natuurlijk!! Eerder de aerochamber moeten gaan gebruiken!! Fijn dat je je nu beter voelt in elk geval...

Login of registreer om te reageren