Advies bij twijfel

21-07-2018 om 16:45 uur

Lieve mensen,

Ik heb in mei een longontsteking gehad met een longvlies ontsteking. Hier heb ik een antibiotica kuur voor gehad van eerst 7 dagen en die is meteen verlengd met 5 dagen (dus totaal 12 dagen achter elkaar). Hierna bleef ik pijn houden bij het inademen en dan vooral bij het liggen. Hierop zijn foto's gemaakt en is bloed geprikt. In het bloed was 1 waarde te hoog waardoor ik meteen terug moest komen omdat er een kans was dat ik longembolie had (maar dit was gelukkig niet het geval).
Weer naar huis en naast de medicijnen voor astma ook ibuprofen voor de pijn.
Hierop is de pijn even weg geweest (ook zonder ibuprofen) maar helaas begon ik 2 weken geleden vreselijk te hoesten en had ook koorts en keelpijn. Aangezien zelfs de codeïne het hoesten niet onder controle kreeg maar weer naar de huisarts.
Hier bleek ik toch weer een verhoogde infectie waarde te hebben en ik kreeg weer een antibiotica kuur voor 5 dagen mee. Maar na 2 dagen niks geslapen te hebben en geen verbetering te merken (zelfs met verdubbelen van de Flixotide en Ventolin) weer terug. De waardes waren gezakt maar de benauwdheid was niet goed. Dus kuur wel afmaken en daarnaast aan 30 MG prednison voor 10 dagen. Ik zit nu op dag 8 en ik ben wel minder benauwd maar ik hoest nog steeds veel en heb ook weer pijn bij het diep inademen (wat ook door het hoesten kan komen).
Eigenlijk had ik nu toch wel meer verlichting gehoopt met de prednison en zie er tegen op wat er gebeurd als de 10 dagen voorbij zijn.
Hebben jullie nog tips voor me, moet ik afwachten of toch maar weer terug naar de arts? Ik wordt er een beetje wanhopig van maar voel me ook een zeur.

Alvast dank voor het mee denken.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-07-2018 om 06:32 uur

Een longontsteking met longvliesontsteking kan heel pijnlijk zijn. Ook duurt het lang voordat de klachten over zijn. 6 weken tot 3 maanden meestal. Koorts, nachtzweten, gewichtsverlies zijn tekenen dat het niet goed gaat. Dan moet er een nieuwe foto gemaakt worden om te kijken of er vocht bij de longen zit. Daar kan soms een bacterie in gaat zitten en dan moet er langdurig antibiotica (6 weken) gegeven worden of het vocht moet weggehaald worden. Aan de medicatie te zien die u gebruikt denk ik dat u astma heeft? Het kan dan ook zijn dat door de longontsteking de astma opspeelt en dat het daarom lang duurt voordat de klachten over zijn. Dan is het afwachten tot het weer beter gaat.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
24-07-2018 om 07:21 uur

Goedemorgen,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Ik heb inderdaad astma dus dit zal de extra prikkel wel zijn.
Het is momenteel redelijk te doen dus ik zal het nog even afwachten (en wel goed in de gaten houden).

Login of registreer om te reageren