Tips voor sporten?

25-07-2018 om 17:49 uur

Hallo,

Sinds een paar weken weet ik dat ik astma heb. Ik ben vaak voor benauwdheidsklachten/ademhalingsklachten naar de huisarts geweest. Paar keer een blaastest gedaan, maar er kwam niets uit. Er was maar 7% verbetering, en dat was te weinig voor astma. Toch heb ik salbutamol novolizer meegekregen (2017). Ik kreeg steeds meer moeite met sporten door mijn benauwdheid. Mijn benauwdheid begon steeds erger te worden.
Na weer een paar doktersbezoekjes fluticasonpropionaat en salbutamol aerosol meegekregen. Na een een tijdje begon ik weer te sporten. Meestal ging het goed als ik 2x voor het hardlopen en 2x na het hardlopen mijn salbutamol innam. Op die manier heb ik ook de zevenheuvelenloop gelopen.
Maar in de winterperiode afgelopen jaar, - begon ik net als het jaar ervoor- erg te hoesten. Ik hoestte ook heel veel slijm op. Ik kon niet meer gaan hardlopen of een ander sport te doen. Ik durfde het ook niet meer. Elke keer als ik het toch probeerde, kreeg ik zo'n pijn tijdens het ademhalen dat ik dacht dat ik straks niet meer zou kunnen ademhalen.
Dit gebeurde steeds vaker. Dus weer naaar de huisarts, want ik wilde heel graag blijven sporten. Nog een blaastest en weer kwam er niets uit. Ik werd verwezen naar de longarts. (mei 2018)De longarts dacht meteen aan astma. Nadat ik een histamine test heb gedaan, konden ze zien dat ik matige astma had. Ergens was ik blij en opgelucht omdat ik wist wat het was. Maar ik vond het echt niet leuk! (zacht uitgedrukt). Ik kreeg foster mee en de longarts adviseerde mij om weer te gaan sporten. Ik wil weer graag gaan hardlopen, maar dit lukt mij niet. Ik ga vaak over mijn grens heen. Ik ga te hard (11-12 km/h is bij mij normaal), maar langzamer kost het mij nog meer moeite. Ik kan nauwelijks 2 minuten hardlopen. Laatst heb ik 4 km (20min) gelopen en had ik ruim 2 uur nodig om beetje op adem te komen. Doordat ik elke keer ook zo'n pijn heb en zo benauwd ben, durf ik niet meer hard te lopen. Ik ben niet iemand die met een app kan hardlopen. Ik doe (lees: deed) meestal net zolang totdat ik niet meer kan en dan net een stukje verder. Maar dat lukt niet meer. Mijn conditie is op sit moment 0,0. Dit werkt ook niet mee.

Als iemand soortgelijke ervaring heeft of tips heeft dan hoor ik dat graag. Want ik wil heel graag weer kunnen sporten!

Login of registreer om te reageren
25-07-2018 om 17:52 uur

Ik zou begeleiding zoeken bij een medisch trainingscentrum of een fysiotherapie praktijk met sportzaal zodat je goed advies kan krijgen.

Login of registreer om te reageren
26-07-2018 om 07:18 uur

T belangrijkste is om te sporten en dan binnen je grenzen te blijven. Hardlopen kost je nu teveel energie, rustiger lopen lukt niet. Niet doen dus. Teveel doen is afbraak ipv opbouwen.

Wandelen of fietsen kan, weer rustig opbouwen. Uitgeput thuismis teveel. Fitness kan ook, geldt precies hetzelfde.

Kom ke er echt niet uit dan is fysio een optie.

Login of registreer om te reageren
24-09-2018 om 10:38 uur

Ik sport nu al langere tijd in een fysiotherapiepraktijk. Het duurde lang, maar door de begeleiding die je krijgt leer je snel goed op te bouwen. Vaak had ik zelf niet door dat ik te veel wilde doen, maar de fysio wel. Zij letten goed op je ademhaling en lichaamshouding. Misschien toch eerst eens proberen? Hoop dat het je hoe dan ook weer gaat lukken de conditie terug te krijgen.

Login of registreer om te reageren
11-11-2018 om 18:57 uur

Wanneer je de diagnose astma hebt gekregen, denk je. Oké maar ik wil blijven sporten op het niveau wat ik nu ook heb. Dat is mij ook overkomen. Ik ging door en steeds ging ik over mijn grens want steeds meer tijd ging kosten om te herstellen. Na een aantal jaar was alles zo op dat ik gewoon niet meer kon. Ik kreeg een flinke longontsteking, gevolgd door een ebv infectie. Mijn conditie was gedaald onder de nul komma nul. De longarts vond het toen tijd dat ik longrevalidatie ging krijgen. Dit heb ik gedaan en daar heb ik heel veel geleerd. Astma patiëntiënten moeten zorgen voor een rustige en goede warming up. Die longen moeten wennen aan de inspanning die ze moeten gaan leveren en dat kost tijd. Ook is sporten op je top niet goed voor deze longen. Liever wat langer dan intensiever. Na mijn longrevalidatie heb ik een mensendieck therapeute opgezocht en een sportdocent die met mij aan de slag wilde. Deze combi werkt voor mij heel goed. Ik sport twee maal per week in een gewone groep mee maar start altijd individueel een kwartier eerder op met de sportdocent. Ik spreek met haar door wat ik wel en niet mee ga doen ivm intensiteit. Ik volg twee soorten lessen. Namelijk body word out en Spinning. Ook sport ik nog 1 per week zelf in de fitness of in het zwembad. Met mijn therapeut heb ik wekelijks een sessie om te bespreken hoe het gaat en of er aanpassingen nodig zijn. Waar ik klachten bij had en waarom ik in het rood kwam als dat ze was. Ik ben nu een jaar bezig zo en ik merk echt wel resultaat. Mijn conditie krabbelt heel langzaam weer wat op. Ook ben ik wat minder moe en kan ik weer wat beter uit de voeten thuis en op mijn werk. Mijn tip is dus ook zoek goede begeleiding en je zult zien dat sporten geen kwelling meer is maar een noodzaak om gezond door het leven te kunnen!

Login of registreer om te reageren