Zelfstandig symbicort ophogen

27-07-2018 om 08:30 uur

Goedemorgen,

Recentelijk ben ik doorverwezen naar een longarts vanwege een slechte longfunctie en een aantal exacerbaties waarvoor antibiotica en prednisolon. De wachttijd is echter ruim 6 weken! Ik ondervind op het moment behoorlijk wat klachten en ik vroeg mij af of het handig is dat ik zelf de symbicort ophoog tot maximale dosis. Mijn normale dosis is 2x daags 2 pufs 200/6. Mijn astma is 20 jaar heel stabiel geweest maar nu totaal ontspoord.
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groetjes Maran78

Login of registreer om te reageren
27-07-2018 om 09:04 uur

Even met je huisarts bellen, die kent jou en je medische geschiedenis.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-07-2018 om 10:28 uur

Beste Maran

Je kan de symbicort ophogen, bijvoorbeeld naar 3dd2 of 4dd2. Als je veel klachten hebt kan je nog een keer naar de huisarts gaan, die kan je opnieuw beoordelen en als die het nodig vindt bellen met het ziekenhuis om je toch eerder een afspraak te geven. Daarnaast is het goed om een contactpersoon te hebben die je kan bellen met vragen over astma. Bijvoorbeeld met deze vraag of je de medicatie kan ophogen of niet. Bij de longarts is dat vaak een longverpleegkundige. Bij de huisarts vaak een praktijkondersteuner. Daarnaast probeer jezelf af te vragen waarom de astma nu ontspoort is. Ben je verhuisd? Verbouwen? Andere baan? Nieuw huisdier? Er hoeft niet altijd een oorzaak te zijn hoor maar dit kom je vaak tegen als oorzaak.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
30-07-2018 om 17:20 uur

Bedankt voor het antwoord!

Ik ga de symbicort ophogen.
Ik heb ook veel nagedacht waarom het nu zo verslechterd is. Tijdens die longfunctie voelde ik me gewoon goed en desondanks was de longfunctie heel slecht dus blijkbaar loop ik er al langer mee rond maar is het geleidelijk achteruit gegaan. 2 jaar geleden heeft mijn dochter cavia’s gekregen en hoewel ik daar vroeger niet zo allergisch voor was, ben ik dat nu wel degelijk. Ze staan nu sinds begin dit jaar buiten en het is de bedoeling dat ze het hele jaar door buiten blijven. Dus dit kan wel een verklaring zijn. Ik heb geen idee hoe lang allergenen van huisdieren in huis blijven hangen. Waarschijnlijk wel een aantal maanden....

Login of registreer om te reageren