longfunctietest en uitsluiten van EAA en astma

30-07-2018 om 08:25 uur

Mijn huisarts gaat een longfunctietest doen vanwege een verdenking op EAA of een andere ILD (omdat de pijn en branden in mijn long onstaan is sinds het slikken van nitrofurantoine).. nou is mijn vraag, als er niks uit de longfunctietest komt is EAA (of andere ILD) dan uitgesloten of kan je dit hebben en dan toch een goede longfunctietest hebben? Ook gaat zij checken op astma vanwege de triggers die mijn klachten hebben (de pijn onstaat nadat ik stoffen inadem zoals deodorant geur, schoonmaakmiddel, rook etc), voor astma heb ik de zelfde vraag.. is dit altijd uit te sluiten met een longfunctieonderzoek?

Login of registreer om te reageren
30-07-2018 om 16:56 uur

Met alleen een longfunctieonderzoek kan je astma niet uitsluiten. Als je net een goede dag hebt en dus goed blaast wil niet zeggen dat je geen astma hebt. Er zijn te veel soorten astma... de rest weet ik te weinig van.

Login of registreer om te reageren
30-07-2018 om 17:01 uur

Voor de diagnostiek van EAA heb je een longspoeling, biopten en/of CT-scan nodig.

Longfunctietest verteld je eerder iets over de ernst ervan.

Login of registreer om te reageren
01-08-2018 om 10:08 uur

En wat als je een goede longfunctietest doet, kan je dan nogsteeds EAA hebben?

Dank jullie wel allebei voor de antwoorden!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-08-2018 om 09:36 uur

de bovengenoemde punten kloppen. met longfunctie/spirometrie sluit je astma niet uit maar soms kan het er wel mee aangetoond worden (nl als er reversibiliteit wordt gezien van luchtwegvernauwing). het is in ieder geval niet slecht om daarmee te beginnen. EAA of ILD kan met een longfunctietest niet aangetoond worden maar wel kan de ernst ervan worden vastgesteld, de longinhoud is beperkt en de gaswisseling is gestoord (dit laatste meet je niet met een spirometrie). soms wordt er ook wat luchtwegvernauwing bij gezien. inderdaad wordt meestal een longfoto en een ct scan gemaakt als er gedacht wordt aan een ILD.

Login of registreer om te reageren