longfunctie in 20 minuten

31-07-2018 om 10:33 uur

Na uiteindelijk te zijn doorverwezen naar de longarts heeft hij een aantal onderzoeken voor mij gepland.
Bloedonderzoek,allergietest,longfunctie,ct en histamine.
De eerste 2 zijn gedaan en vanochtend heb ik de longfunctie en de ct gehad.
De longfunctie zou een uur duren,maar naar 20 min stond ik al buiten met de mededeling dat het niet goed was
en dat de histamine niet doorgaat omdat ze mij niet in gevaar willen brengen...…

Mijn vraag is of iemand dit eerder heeft meegemaakt.
Ik begin hem wel een beetje te knijpen nu.....blij dat de histamine niet doorgaat want daar zag ik erg tegenop.
Maar nu....
Na het onderzoek voel ik mij nu wel duizelig ,heb wat pijn op de borst en ben wat benauwd.

Ben mijn hele leven al kortademig, dacht dat dat normaal was en zo hoorde..
Sinds 3 kwart jaar vage klachten en eind mei zo benauwd dat ik de ambulance heb laten komen.
Vanuit daar neurologisch getest (waar niks uit kwam) en nu dan bij de longarts.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 11:08 uur

Je hebt heel veel verschillende longfuctietesten, het hangt er vanaf welke en hoeveel je moet doen hoe lang het duurt. Ik ben soms na vijf minuten al klaar.

Bij de histamine provocatietest moet je doorgaan tot je longfunctie 20% gedaald is. Als je begin longfunctie al laag is, kan het dat je niet mag starten omdat je dan gevaarlijk laag kan komen.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 11:22 uur

Het was mijn eerste keer, en werd echt gezegd dat het wel een uur in beslag nam.
De man die het deed zei het ook al voordat we begonnen , dit was naar aanleiding van mijn vraag
omdat ik direct erachteraan de ct had. En werd al iets later meegenomen.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 11:28 uur

Een uitgebreide longfunctie test kan ook wel een uur duren.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 12:21 uur

Ze benoemen een ruime tijd, ik sta altijd ver voor de tijd alweer buiten.
Er zijn mensen die behoorlijk benauwd binnenkomen en eerst even op adem moeten komen.
Of tussendoor heftige hoestbuien hebben. Een l.f. test moet niet er doorheen gejaagd worden, dan is het geen zuivere uitslag.
Misschien hadden ze bij jou voor- en na ventolin willen hebben en dat is kennelijk niet gebeurd?
Ik zou nu maar afwachten wat de longarts gaat zeggen. Het is wellicht beter als je eerst iets stabieler bent met (andere) medicatie.

Login of registreer om te reageren
31-07-2018 om 12:55 uur

Bedankt voor de antwoorden....zo gek is het dus niet dat het soms wat korter duurt.
Hoefde niet op adem te komen, was er al 20 min van te voren en kon rustig daarvoor mijn tijd nemen.

Ik slik verder geen andere medicijnen. Dit is de eerste keer dat ik bij een longarts kom.
Longziekten zit wel in de familie (oma en 2 zoons te weten mijn vader en oom)

Reactie op Stefanie

Wat was er precies niet goed?

Hij heeft het wel gezegd, maar mijn geheugen is niet zo best meer....
Was nogal een beetje overdonderd toen hij zei dat de histamine niet door zou gaan omdat ze mij niet in gevaar willen brengen.

Login of registreer om te reageren