Hoi ik ben peter

04-08-2018 om 10:21 uur

Ik had al een bericht geplaatst, maar het zou wel fatsoenlijk zijn om mij even voor te stellen.
Mijn naam is Peter ben 64 jaar oud, stam dus uit een tijd dat roken heel normaal was en zelfs door de overheid werd toegestaan. Er is echter een tijd aangebroken, dat er een andere kijk is gekomen op het roken. Al ben ik van mening dat auto's-vliegtuigen- en überhaupt alle vervuiling al langer aangepakt had moeten worden. Ik heb het idee dat dat laatst genoemde zaken bijdragen aan een smerig milieu en je longen daar direct last van hebben. Dit lijk algemeen geaccepteerd.
Maar na zo veel pogingen om te stoppen, wil ik het weer proberen, weet niet waar, wellicht heeft iemand een goed idee.

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 14:24 uur

@PeterBos
Welkom en zoals zoveel mensen kom je tot het besef
dat roken voor jou geen optie meer is.
Het stoppen is een individuele weg, voor iedereen verschillend.
Voor mij werkte een goede voorbereiding, veel lezen over het stoppen
en op een goede dag ging bij mij de knop om.
Ik moest vanwege astma wel stoppen maar ben toch erg blij
dat het ook gelukt is
Er zijn veel websites met informatie over het stoppen.
Wellicht is dampen voor jou een alternatief. @balling , wel bekend op dit forum
weet daar alles vanaf.
Succes met het stoppen

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 17:38 uur

Dag Peter,
Ben zelf ook net lid van dit forum...
Ben in juni 2005 gestopt na 30jaar gerookt te hebben.
Aanleiding was een operatie waarvoor ik twee dagen bedrust moest houden. Het leek mij een mooi moment om cold turkey te stoppen.
Een extra drijfveer was mijn vader die toen al vergevorderde copd had.
Het is prima gelukt, heb geen sigaret meer aangeraakt.

Succes met stoppen!

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 18:05 uur

Dag @PeterBos

Allereerst natuurlijk welkom op dit forum.
@joop60 zette mij op je spoor met een nogal premature aanbeveling.
Stoppen met roken kan een hele onderneming zijn waar je misschien als een berg tegenop kijkt en waarvan de uitkomst of het je zal lukken ongewis zijn.
Mag ik je vragen of je in het verleden al stoppogingen hebt ondernomen en hoe je dat hebt aangepakt?

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 09:40 uur

Hallo Peter,

Na 45 jaar gerookt te hebben ben ik verleden jaar oktober gestopt. Kwam met een longontsteking in het ziekenhuis en sindsdien geen sigaret meer gerookt. Ik was zo ziek dat ik er niet naar taalde. Heb ook geen haaltje meer genomen. :) Af en toe heb ik wel trek, maar dat is maar heel ff.. 1 seconde en dan is het weer over. Ik wens je veel succes toe.

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 15:12 uur

Welkom hier Peter,

Succes met het stoppen, het is het echt waard.
Er zijn veel hulpmiddelen maar je bent zelf degene die het uiteindelijk moet doen.
Ik ben heel lang geleden gestop dmv champix en een knop omzetten en heb er veel over gelezen hoe verslaving werkt.
In een boek geschreven door een rus stond een simpele zin: alles wat moeite kost is de moeite waard, en iedere keer als ik het moeilijk had dacht ik hieraan, ja het kost moeite maar het is het zo enorm waard.
Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 23:36 uur

Wat een fijne reacties allemaal . Beste Balling ik weet niet zo goed hoe dit forum werkt maar probeer het te leren. Ja ik heb diversen keren geprobeerd laseren-acupunctuur-hypnose. Het gekke is als ik ergens kom dat ik rook vies vind het ruikt smerig en haat mezelf omdat ik daar deel van uitmaak. Dus ja heb er veel voor over.
Toen ik in het ziekenhuis lag met een darmoperatie stonk iedereen die op bezoek kwam. ik kreeg er zelfs geen adem door. En kreeg verwijten van familie en dat zeg jij .. ja wat moest ik ik maak me ook zo schuldig eraan. Het moment is gekomen dat ik er van af wil ben dat roken helemaal zat. Dus alle hulp tips zijn welkom. ongeveer 30 jaar geleden heb ik een groot stuk in de Telegraaf gehad. Ook roker hebbben recht om af te kicken, dit in vergelijk met andere verslavingen. Maar daar word door de overheid niet een s aan meegewerkt. Maar onder druk zou het me wel lukken denk ik ...

Login of registreer om te reageren
16-08-2018 om 07:43 uur

@PeterBos succes met stoppen, dit schijnt een van de lastigste verslavingen te zijn en ook de meest getolereerde verslaving waardoor het zo lastig is. Dus het willen is extra belangrijk. Succes en met een juiste instelling gaat het je lukken!

Login of registreer om te reageren
16-08-2018 om 08:07 uur

Beste Peter,
Zo te lezen heb je de eerst stap in je hoofd al gezet: Je ben roken zat.
Stap 2 is: Hoe ga je dat aanpakken?

Er zijn een hele hoop manieren om dat te doen.
Van Cold Turkey tot medicatie en hulpmiddelen. Je kunt kiezen wat het beste bij je past maar doe het altijd onder begeleiding van een coach.
Helaas is het zo dat de reguliere methodes die je o.a aangeboden krijgt via het medisch traject (huisarts) over het algemeen maar een mager resultaat opleveren.
Er zijn andere manieren die effectiever zijn maar die door de medische wereld in Nederland niet worden gewaardeerd.
Waar alle eerdere pogingen om te stoppen met roken zijn mislukt, kan dampen (e-sigaret) misschien uitkomst bieden. Het is in tegenstelling tot de angstverhalen in de media, vele malen minder schadelijk dan roken.
De schade van roken wordt aangericht door de verbrandingsproducten (gassen). Bij dampen is er geen verbranding dus ook geen schadelijke gassen.
In Groot-Brittannië wordt dampen op grote schaal door de overheid ingezet als een manier om te stoppen met roken. Dus zo verschrikkelijk schadelijk zal het niet zijn.
Uiteindelijk kun je als je dat wilt, ook dat afbouwen.

Succes met stoppen.

PS. Wat je zegt over het milieu is helemaal waar. De grootste schade wordt veroorzaakt door verbrandingsgassen. Alle energie waar onze economie en welvaart op is gebaseerd wordt geproduceerd door verbrandingsprocessen. Precies hetzelfde als bij roken.
Die windmolens staan er alleen maar voor de gemoedsrust van deugmensen maar zetten echt geen zoden aan de dijk.

Login of registreer om te reageren
16-08-2018 om 14:03 uur

Hoi Peter,

Gek, ik vind het nu ook stinken. Ik heb zelf een nieuwe tas gekocht omdat de andere zo stonk.:)
Wat je nu al zou kunnen doen, is de belangrijkste sigaretten negeren. Zoals na het eten, achter de pc, op de wc. :) Dat soort dingen. Ook veel water drinken, lolly's, mandarijntje enz. eten/drinken.

Persoonlijk vind k de e-sigaret niets, je blijft toch die handeling doen. Maar goed, dat is mijn mening.

Het is een rot verslaving en je bent er al mee bezig. Goed teken! Zet 'm op hè! :)
Het is toch wel prettig om niet meer te hoeven roken.

Login of registreer om te reageren