Hallo allemaal!

04-08-2018 om 10:53 uur

Hoi, ik ben Pientjuh, 59 lentes jong en net lid van dit forum.
In 2010 is er bij toeval na een Ecg bij mij een thoracaal aneurysma ontdekt. Dat was wel even schrikken! Blijft gelukkig tot op heden stabiel!
Na een verplicht bezoek aan de longarts kwam daar nog de diagnose Copd1 bij. Was in juni 2005 gelukkig al cold turkey gestopt met roken!
Ik kan jullie melden dat dat er behoorlijk in hakte... ben er figuurlijk goed ziek van geweest!
Ondervond de afgelopen jaren weinig hinder en ging trouw elk jaar naar de cardioloog voor een ct scan en ging op controle bij de poh voor een longtest. Vorig jaar was de test minder en zat ik tegen gold 2 aan. Tot die tijd gebruikte ik z.n Salbutamol,wat goed werkte.
In februari heb ik een forse exacerbatie gehad en heb er wel even over gedaan voor ik mij weer redelijk fit voelde.
Vorige maand een nieuwe longtest gedaan en nu toch echt in gold 2, was iets minder dan vorig jaar.
Sinds een week, als extra ondersteuning ivm het warme/benauwde weer, gebruik ik Spiriva Respimat 2 inhalatie per dag.
Tot nu toe bevalt dat goed!
In augustus ga ik naar de diƫtiste, omdat ik nogal worstel met m'n gewicht... mede dankzij de overgang!
Voor nu lijkt mij dit lange verhaal wel even genoeg... heb je vragen, stel ze gerust!

Groetjes Pientjuh!

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 11:04 uur

Welkom Pientjuh:)
Ik kan me heel goed voorstellen dat het schrikken was en dat je dit alles even moest verwerken!

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 12:01 uur

Hoi Nckiie,
Dank voor jouw welkom!
Copd was niet echt vreemd voor mij. Mijn vader is er in 2009 helaas aan overleden. Tot op heden ben ik de enige in ons gezin die het ook heeft.

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 13:14 uur

Welkom Pientjuh!

Ik heb COPD 4 helaas. Was voor mij ook schrikken, want ik had niet echt last. Ook schrikken voor mij. Gaat het een beetje met je ivm het warme weer?

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
04-08-2018 om 16:28 uur

Dag Anna, dank voor jouw welkom!
Hoelang weet je al dat je in copd 4 zit?
Lijkt mij heel heftig om te horen!
Met dit warme weer houd ik mij lekker rustig... hoe vergaat het jou met dit weer?

Groetjes Pientjuh

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 09:44 uur

Hoi, ik weet het pas sinds verleden jaar februari. Het was gewoon een schok. Nooit iets gemerkt, ja een beetje buiten adem, maar ik dacht dat het de leeftijd wel zou zijn. Niet dus.
Met het hele hete weer heb ik het moeilijk. Extra puffen dan maar.

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 21:07 uur

Welkom hier Pientjuh,altijd schrikken als je toch achteruit bent gegaan.
Ik heb ook copd 4, maar het betekent niet dat als je nu in copd 2 zit ook in 4 hoeft te komen, sommigen blijven heel lang stabiel en gaat het of heel langzaam achteruit of niet zelfs.
Sterkte, blijft lastig, zeker met de warmte, rustig aan en hopen op "normaal" weer.

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 22:17 uur

Dank voor jouw welkom Goudvisje!
Ik hoop door meer te gaan bewegen dat mijn conditie wat vooruit gaat. Loop 4x per dag met mijn hond, maar samen bewegen lijkt mij nog leuker.
Hebben jullie enig idee wanneer je bij de fysio kunt gaan sporten? Heb je daar een verwijzing voor nodig?
Wat het warme weer betreft... dat mag van mij wel een tand(je) minder!
Sterkte de komende tropische dagen... goed voor jezelf zorgen!

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 22:38 uur

@Pientjuh , volgens mij mag dit vanaf copd 2 tegenwoordig, althans dan wordt het vergoed, je kunt het beste even bellen naar longpoli, die weten dit wel en kunnen een verwijzing afgeven.
Mocht je niet bij longarts zijn dan even de huisarts assistente bellen, zij weten dit ook wel, deze afspraken zijn ooit vast gelegd in de lijst van minister Borst, al was het eerst vanaf copd 3, nu dacht ik copd 2.
Bewegen is altijd goed, goed voor je spiermassa zorgen, want vaak neemt dit wat af, dus wat meer eiwitrijke voeding, ook goed ivm de botten.
Zeker weten, dit weer is verlammend, ik zit meer binnen dan in de winter,niets leuks aan maar we hebben ermee te dealen :)
Sterkte en succes! Je bent goed bezig!

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 05:33 uur

De eerste keer betaalde je de eerste 20 behandelingen zelf of vanuit je aanvullende verzekering, daarna ging het vanuit de basisverzekering. Die eerste 20x hoefde je niet elk jaar opnieuw te betalen. Er gaat e.e.a. veranderen en dan wordt er gekeken naar de ernst van je COPD dus het volledige onbeperkte fysio gaat eraf. De eerste 20x gaan vanaf 2019 via je eigen risico. Uiteindelijk is de nieuwe regeling helemaal niet zo mooi als ie klinkt. Max 70x per jaar. Je arts kan een verwijzing schrijven met een chronische indicatie.

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 08:26 uur

@stefanie, ja dat klopt indd van die eerste 20 x, was ik vergeten, ik had toen een aanvullende verzekering en dit ging daaruit, is ook al zo lang geleden.
Ik heb ook gelezen dat er iets gaat veranderen maar heb nog niks gehoord via de fysio, wachten het maar af.
Is geen verbetering zo te lezen.

Login of registreer om te reageren