HEPA filter Ruikt (nog) naar Plastic?

14-08-2018 om 18:54 uur

Beste mevrouw, meneer,

Ik heb sinds kort (4 dagen) een luchtreiniger, dat filtert over koolstof, HEPA, negatieve ionen (100% ozon vrij), uv-c.
Zoals normaal ruikt een apparaat nieuw, maar ik was na een paar dagen nieuwsgierig waar de geur precies vandaan kwam.

Dus na apparaat door luchten was inderdaad de geur merkbaar vermindert. maar er komt nog steeds geur vrij dus ik ging hem openen om te kijken wat er aan de hand was. na dat ik de filters er uit haal, ruik ik in het apparaat, dat ruikt niet echt. dus ik ruik aan het koolfilter, en ja daar zit zeker een geur aan, daarna ruik ik aan het hepa filter, en bah, daar komt de plastic geur vandaan.

in een eerdere post (2009) vertelde jullie nog nergens van op de hoogte te zijn.
verwijzing hiernaar: https://www.longforum.nl/discussion/9519/stofzuiger-met-hepa-filter

Mijn vraag is nu of er ondertussen meer bekend is over dit fenomeen. HEPA filters die naar plastic ruiken.

Ik heb ondertussen research gedaan, de informatie is heel schaars en niet van betrouwbare bronnen. maar wat ik heb gelezen is dat het meerdere dingen kunnen zijn. het filter is voorbehandeld met een middel, het schijnt niet schadelijk te zijn, maar geeft een chemische geur af. een andere optie is dat het filter gewoon nieuw ruikt, het filter word gemaakt uit een soort plastic heb ik begrepen en dat het gewoon verdwijnt, maar bij sommige mensen ook weer niet. en er word heel vaak gezegd dat het door de ozon komt. maar die ruikt anders, en bovendien is mijn apparaat 100% ozon vrij.. en bovendien is de geur overmatig aanwezig als ik het hepa filter er uit haal en besnuffel.

het gaat hier om de
HEPA UV ionizer air purifier CA-506
van Clean Air Optima
kunt u vinden op: https://www.cleanairoptima.com/air-purifiers/hepa-uv-ionizer-air-purifiā€¦
gekocht bij de mediamarkt voor 230,-.

Ik heb vandaag de fabrikant gemaild om te vragen of dit normaal is, en of het snel weg zal gaan. maar ik ben nog in afwachting van hun reactie.

graag hoor ik uw mening, en wellicht hoop ik zo ook uw ontbrekende puzzelstukken aan te vullen.

met vriendelijke groet,

Nick

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 08:01 uur

Beste Nick,

Allereerst vervelend dat de luchtreiniger een chemische geur afgeeft. Eerlijk gezegd horen wij dit probleem niet terug van mensen die een luchtreiniger aanschaften, met uitzondering van het bericht over de stofzuiger op het Longforum van 2009.
Je hebt de fabrikant gemaild en hopelijk krijg je snel antwoord want het Longfonds kan over de oorzaak weinig zeggen. Behalve dan dat nieuwe materialen in het begin een geur kunnen afgeven. Extra ventileren helpt meestal om de hinderlijke geur te verdrijven. Sommige mensen zijn daar gevoeliger voor dan anderen. Onze focus ligt niet op product informatie. Vandaar dat wij geen kennis hebben over de samenstelling van filters e.d. in luchtbehandeling apparaten, stofzuigerd e.d.
Ik hoop dat de geur verdwijnt en anders dat de fabrikant met een goede oplossing komt.

Met vriendelijke groet
advieslijn

Login of registreer om te reageren
15-08-2018 om 18:41 uur

De reactie was erg positief! Ze kwamen met een oplossing en de mogelijke reden. er word een nieuw filterset opgestuurd. en ik citeer de verdachte oorzaak:

'It is very likely the that smell comes from the filter that was placed in the airpurifier in the factory.'

Hopelijk heb ik dan binnenkort een nieuw filter zonder deze geur.

Ik hoop dat andere mensen met een soortgelijk probleem makkelijker aan hun informatie kan komen door deze post omdat de informatie haast niet te vinden is, maar wel overal een beetje. nu dus meer samengepakt.

mvg, nick.

Login of registreer om te reageren
17-08-2018 om 08:28 uur

Bedankt voor je reactie Nick, en fijn dat de fabrikant positief reageerde.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren