Simpele graadmeter

01-09-2018 om 09:27 uur

Mijn buurman, die al jaren longproblemen heeft zei tegen mij: mijn longarts leerde mij jaren geleden een simpele graadmeter om te kijken hoe het met je longen gesteld is.
Kom je makkelijk zonder al te veel problemen de trap op? Of ben je na een paar treden al achter je adem. Ga je hoesten als je boven bent?
Dit geldt uiteraard niet voor mensen met ernstige voortdurende klachten, maar voor de mensen die meestal stabiel en goed zijn en af en toe een excacerbatie hebben. Ik pas hem zelf ook toe nl.
Soms kun je wel gewoon bewegen, maar zodra je de trap neemt voel je dat het toch niet zo lekker met je gaat en dat je even wat meer medicatie moet inzetten.
Ik hoop dat dit een bruikbare tip is voor diegenen die hier nog niet mee bekend zijn.
Ben ook wel benieuwd wie dit allang toepast.

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 10:07 uur

Ja hoor, bij mij werkt deze ook, ook ik gebruik hem al jaren.

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 11:41 uur

Ik moet vele malen per dag trap op en af en merk het gelijk als het tijd is voor een pufje

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 13:17 uur

Een kennis van mij ( gezond ) doet veel aan hardlopen en zelfs hij zegt dat traplopen zwaar is. Gezonde mensen doen het ook niet heel graag....

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 13:19 uur

Bij mij op de sportschool staat een stair climber en heel af en toe ga ik er even op maar nooit langer dan enkele minuten. Er sport daar iemand die gaat vaak meer dan een half uur en dan op snel tempo zeg maar rennen de trap op, niet normaal de conditie van die gozer pff haha

Login of registreer om te reageren
01-09-2018 om 18:52 uur

T gaat nu volgens mij niet om of traplopen zwaar is of niet, maar dat je voor jezelf verschil kunt merken in hoe t met je gaat.
Kan je de trap voor nemen , maar ook je loopje buiten of van je stoel naar de keuken.

K vond t een goede tip, Thirza, want vaak is t lastig zelf in te schatten als je achteruit gaat, zeker als t sluipend gaat. Dan zijn zulke idd simpele ijkpunten soms keiharde graadmeters! Heel herkenbaar!

Login of registreer om te reageren