Ik weet niet of ik inspanningsastma heb of niet

21-09-2018 om 11:33 uur

Hallo,
Ik heb nu sinds 2 jaar last van benauwdheid tijdens het sporten. Het is 2 jaar terug rond september oktober voor het eerst gebeurd. Nadat ik 2 of 3 x hier last van had ben ik naar de huisarts geweest. De huisarts zei dat hij dacht dat het inspanningsastma was. 1 jaar later weer in die periode kreeg ik er nog meer last van. Als ik de trap op was gelopen stond ik al boven aan de trap kortademig te zijn. Toen ben ik naar het ziekenhuis geweest voor een astma onderzoek/longfunctie onderzoek. Daar werd tegen mij gezegd dat mijn medicatie (ik gebruikte Salbutamol) bijna niet hielp dus concludeerde ze dat ik een verkeerde ademhaling heb. Deze test is alleen gedaan voor gewone astma en niet voor inspanningsastma. Vervolgens ben ik naar fysio geweest dit heeft mij redelijk geholpen. Ik kon weer gewoon de trap oplopen maar hardlopen blijft toch een dingetje. De fysio zei dat ik een slechte conditie heb en dat het daardoor kwam. Maar dan snap ik zelf niet waarom ik voor de 1e keren dingen wel kan die ik nu moelijker kan doen door mijn aanvallen. Nu zijn we weer een jaar verder en heb ik er weer last van. Ik vind dit erg vervelend omdat ik vaak na training erg moe ben.

Als ik een aanval heb heb ik last van:
- kortademig/benauwd gevoel
- hoesten
Als ik zo'n aanval heb gehad voel ik me daarna niet lekker en heb geen zin meer in eten en ben ik dus erg moe. Een aanval duurt gemiddeld 10 minuten maar dan voel ik me zo raar dat ik dan eerst nog minstens 5 minuten moet wachten voordat ik naar huis toe kan.

Graag zou ik willen weten of dat dit inspanningsastma kan zijn of dat het komt door verkeerde ademhaling of iets anders.

Groetjes

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 07:29 uur

Is er wel eens gekeken of je tijdens de inspanning gaat hyperventileren?

Login of registreer om te reageren