Wie weet raad

23-09-2018 om 19:28 uur

Hoi allemaal,

Ik vrouw 33 jaar heb laatst een Longfunctie test aangevraagd bij de huisarts. Ik slik een lichte anti depressiva ivm angst en paniek aanvallen. Heb al vanaf kind af gaan geregeld last van ik denk hyperventilatie. Steeds diep moeten zuchten, gapen duizelig en benauwd gevoel.

Helaas ben ik ook een hypochonder dus wilde ik een Longfunctie onderzoek want als die goed was dan was het zeker hyperventilatie dacht ik...prima zei de huisarts dan gaan we dat doen. Nou had ik het maar niet gedaan. Fev1 79% en zover ik begreep een totale uitademing van 99% geen idee wat het betekend maar dat was goed begreep ik. Kleine obstructie gezien. Toen de uitleg dat obstructie erger klinkt dan het is en mezelf geen zorgen moet maken. Nou makkelijk gezegd. Ik op internet gevonden van de fev1 minimaal 80 moet zijn.

Maar blijf me zorgen maken. Ben meteen bang voor copd en zie mezelf al aan de zuurstof. Sorry voor mijn lange verhaal maar ben zo onzeker.

Op het moment van het Longfunctie onderzoek zat ik aan het einde van een verkoudheid.

Groeten puckie

Login of registreer om te reageren
24-09-2018 om 08:07 uur

Hoi Puckie, een obstructie betekent gewoon dat er een (propje) slijm in de weg zit. Soms kun je dat niet weghoesten, omdat de luchtwegen vernauwd zijn. Dat is terug te zien in het grafiekje. Heel veel mensen hebben dit, ik dus ook. Een longfunctietest is een momentopname, s'morgens kan hij er slechter uitzien dan smiddags bijvoorbeeld.
Ik zou me maar niet te druk maken over de cijfertjes, boven een bepaalde waarde past dat bij je en daarom noemt de dokter dat goed. Op jouw leeftijd is COPD nog niet aan de orde, ik neem aan dat je niet rookt? Dan is de kans hierop ook nog eens klein.
En als je verkouden bent (geweest) kunnen je luchtwegen nog een tijdje "rommelen" en gevoeliger zijn voor prikkels.

Login of registreer om te reageren
24-09-2018 om 14:35 uur

Wat een super fijne reactie dankjewel. Is 79% niet erg weinig. Ik rookte wel 10 per dag, maar ben na de test meteen gestopt haha heb ik geen sigaret meer aangeraakt. Wat een schrik reactie al niet met je kan doen.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 12:03 uur

Beste Puckie
het verstandigste wat je kunt doen is stoppen met roken. COPD is vaak aan roken gerelateerd. Wat goed dat je dat gelijk gedaan hebt!
Verder kun je het beste met de huisarts je vragen bespreken. Wellicht kun je over een jaar ter geruststelling nog eens een longfunctie blazen. Het blazen zal dan makkelijker gaan omdat je niet meer rookt en dan kun je ook zien of de test hetzelfde is gebleven.
Succes met volhouden!

Login of registreer om te reageren
26-09-2018 om 19:00 uur

Stoppen komt helemaal goed. Inmiddels 3 weken gestopt en geen behoefte meer. Ik had de vragen ook voorgelegd aan mijn huisarts maar die zei alleen maar dat er geen rede was om me druk te maken

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 17:38 uur

Op jouw leeftijd is COPD nog niet aan de orde, ik neem aan dat je niet rookt? Dan is de kans hierop ook nog eens klein.

Het komt misschien niet zoveel voor op jonge leeftijd maar het kan wel degelijk! Bijvoorbeeld in het geval van Alpha-1 anti trypsine deficientie.
Ook is roken wel de grootste veroorzaker maar zeker niet de enigste!

Login of registreer om te reageren