Ernstig astma, wordt het ooit beter?

25-09-2018 om 13:42 uur

Hoi, ik heb ernstig astma en werk hard aan mijn gezondheid en "herstel". Maar wordt het ooit beter? Al heel lang geen verbetering namelijk. Ik doe op alle vlakken het hoognodige, neem mijn rust en volg netjes mijn behandelplan (en meer). Desondanks blijft benauwdheid en kortademigheid zich afwisselen met flinke vermoeidheid. Er lukt hierdoor zo weinig. Weet iemand wat een prognose kan zijn met ernstig astma? Of zijn er verhalen van mensen die van ernstig astma genezen zijn of die geen last meer ervaren?
Ik hoor het graag. Britt.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 13:48 uur

Hier ook iemand met ernstig astma. Nee, genezen heb ik nog nooit van gehoord.
Heb je gerevalideerd? Daar heb ik veel geleerd over grenzen, medicatie, sporten en meer waardoor ik beter met mijn astma kan omgaan, daardoor is mijn gezondheid stabieler.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 13:56 uur

Ja dat heb ik. Een algemeen traject voor chronische klachten en ziekten. Hierdoor is het inderdaad stabiel, maar ik hoopte door goed voor mezelf te zorgen op alle fronten, dat de belastbaarheid (energie, ademruimte zeg maar) toe zou nemen. Dit is al een tijdlang niet meer het geval. Wat doe jij om de astma stabiel te houden?

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:01 uur

@Britt81h
Na jaren van luchtwegproblemen is 3 jaar geleden de diagnose astma
gekomen. Nu ben ik daar blij mee omdat de symptomen een naam kan geven.
Hoe ernstig mijn astma is weet ik niet, maar ik heb er elke dag in meer of mindere
mate last van. Het begint met hoesten, daarna komt benauwdheid en daarna
de vermoeidheid. Inhalatie-medicatie werkt vaak wel maar soms ook niet.
Ik weet dat ik met die wispelturigheid van astma leer leven, het gaat namelijk
niet over, er is geen volledig herstel. Ik leer ook blij te zijn met de dingen die ik wel kan.
Mijn leeftempo is laag, neem veel rust en bedenk van tevoren of het niet teveel
gaat worden. Soms ga je over een grens heen en wordt je teruggefloten.
Acceptatie van astma is verschrikkelijk belangrijk, je kunt weer van het leven
genieten en met minder stress. En ook dat is goed voor astma zodat je beter
kunt herstellen.
Beterschap

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:05 uur

Wat ik doe? T belangrijkste is luisteren naar mijn lijf en sporten.
Naast de medicatie.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:07 uur

Vervelend hoor, ook voor jullie. Acceptatie, werken aan een goede gezondheid en weten wat wel en niet kan zijn belangrijke factoren. Ik blijf "ernstig" astma hebben daarentegen en vraag mij af of de mate waarin de astma zich manifesteert nog zal wijzigen als dit al maanden niet het geval is. Wat denken jullie?

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:15 uur

Ik denk dat dit een vraag is voor de longarts. Die kent jou.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:22 uur

Heb je al eens naar je activiteiten gekeken met een ergotherapeut? Dat heeft voor mij ook wel geholpen.

Mijn astma wordt niet beter maar door sporten kan ik wel meer met dezelfde longfunctie en door tips van de ergotherapeut meer met dezelfde hoeveelheid energie.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:29 uur

Ik heb ooit een jaar revalidatie gehad, en daar zat ergo psycho sport voeding etc in.
Complete plaatje heeft mij geholpen.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 14:31 uur

@Britt81h
Ik denk dat je jezelf de verkeerde vraag stelt.
De vraag is niet of het in de toekomst beter gaat worden,
dat is een soort koffiedikkijken, maar of jij er in het heden
mee leven kunt.
Hopelijk wordt het beter, maar kun jij dat afdwingen?
Beterschap nu en in de toekomst.

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 18:04 uur

Dank allen. Heeft mij ook goed geholpen. Vooral in het doen van aanpassingen en het loskomen van het leven zoals het was.
@joop60 goed punt. Ik kan ermee leven. Maar sta ook middenín het leven en heb te maken met mijn gezin en keuzes die ik voor mezelf en voor hen moet maken die wat verder in de toekomst liggen, vandaar. Moeilijk inschatten of het haalbare kaart is. Maar het is inderdaad koffiedik kijken

Login of registreer om te reageren