Eliquis - anti stolling

25-09-2018 om 17:00 uur

Ik slik 2x daags anti stolling Eliquis, 5 mg.
In verband met een bedrijfsfeestje heb ik de volgende vraag.
Dan bedoel ik helemaal geen of met mate (minder dan 5)

Mag ik met deze medicijn alcohol nuttigen ?

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 17:32 uur

Ik gebruik acencoumarol en dat valt onder de oude anti-stollingsmiddelen (Vitamine K antagonisten)
Eliquis valt onder de zg. "nieuwe" middelen waarbij geen regelmatige controle van de INR noodzakelijk is.
Mij is de keuze voorgelegd of ik voor die "nieuwe" middelen wilde kiezen en heb dat niet gedaan.
Deze zijn een "Surgeon nightmare" als je iets overkomt aangezien de antistolling dan eerst moet worden verlaagd, wil hulpverlening mogelijk zijn. Bij de "oude" middelen is dat betrekkelijk eenvoudig maar bij deze "nieuwe" langwerkende middelen schijnt dat nogal een toer te zijn.
Om een lang verhaal kort te maken:
Ondanks dat het afgeraden wordt om alcohol te nuttigen denken tromboseartsen (binnenskamers) daar toch wat genuanceerder over.
Ik ben wel eens (bijna) laveloos geweest, nou ja echt dronken en ik zit hier vrolijk te typen met een glaasje rode port.

Zolang je alcohol niet via het infuus gebruikt, zou ik maar lekker genieten van je drankje.
Wel niet daarna achter het stuur kruipen!!!!!

Login of registreer om te reageren
25-09-2018 om 18:00 uur

Dit hoort ook gewoon in de bijsluiter te staan.

Login of registreer om te reageren
26-09-2018 om 06:56 uur

Beste Maur1969,
Je hebt je vraag op twee plekken gesteld. Dat is wat verwarrend. Zie antwoord op het board : vraag het de Advieslijn
Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-09-2018 om 07:14 uur

Ok. Dank voor jullie advies.
>> Daantje. In de bijsluiter staat niks vermeld over alcohol.
>> LongAdvL. Idd. op 2 plekke gevraagd. In de hoop op het juiste antwoord.

Login of registreer om te reageren