Kun je blijvende schade overhouden aan een dubbele longembolie

03-10-2018 om 14:42 uur

Hallo
Mijn vraag is:
Kun je blijvende schade overhouden na een dubbele longembolie? (het waren forse embolies)

Ik had al gevoelige luchtwegen nu lichte astma met puffers sabutamol en Qvar. 1 a 2 keer per jaar prednison. Ik ben vooral na goede inspanning erg benauwd en krijg ik pijn rond de plek van de embolies. Ik moet dat echt zitten en bij komen. DDimeer was goed en ook het hartfilmpje.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
05-10-2018 om 07:30 uur

Beste Annalien

Over het algemeen lossen de longembolieën volledig op. Na 3 tot 6 maanden gebruiken van bloedverdunners zou je helemaal beter moeten zijn. Toch hoor ik vaak bij controles dat patiënten niet helemaal hersteld zijn na een longembolie. Dat kan komen door verlies aan conditie omdat je de eerste paar weken na een longembolie niet echt goed kunt inspannen. Sporten onder begeleiding om te zien of het lukt of je conditie op kan bouwen zou hiervoor een oplossing kunnen zijn. Heel zeldzaam (ongeveer 1% van de patiënten met longembolie) lossen de stolsels is de longen niet goed op en worden ze omgezet in littekenweefsel. Je kan dan hoge bloeddruk in de longvaten krijgen waardoor de rechter hartkamer minder gaat functioneren. Dit kan je meten met een echo van het hart. Als de klachten blijven en conditie opbouwen niet lukt zou ik adviseren om een echo van het hart te vragen. Dan is er nog een groep patiënten die normale echo van het hart heeft maar toch klachten blijven houden na de longembolie. Dat kunnen we nu niet goed verklaren en niets aan doen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
06-10-2018 om 17:16 uur

Bedankt voor u reactie. Hier kan ik echt wat mee.
Wel had ik nog een vraag hoe kun je het beste beginnen met sporten zonder teveel pijn?
Ik krijgt echt pijn in mijn longen (waar de embolies zaten), zwaar gevoel bij matige inspanning.
Alsof je borstkas dicht drukt, praten wil dan niet en als ik wel kan praten gaat dit zwaar en met een andere stem.
Ik moet dan echt gaan zitten alsof de longen overbelast zijn ofzo.
Kun je met een longtest zien wat je longen aan kunnen?
Soms als ik op de bank zit trilt er een spier net boven het schouderblad raar gevoel.
Ik wil heel graag weer sporten zonder pijn of er zeker van zijn dat het geen schade geeft voor mijn longen.
Altijd is mij gezegd ga niet over de grens heen, maar die grens moet ik wel over anders kom ik nergens wat betreft sporten. Hoe kun je dit weten, testen of hoort dit erbij?

Login of registreer om te reageren
08-10-2018 om 08:05 uur

Beste Annalien,
Een arts beantwoord een vraag slechts eenmaal. Als je een wedervraag stelt, dan moet je dat doen in een nieuw topic en dan sturen we de nieuwe vraag weer door naar een arts. Dit hoeft niet dezelfde longarts te zijn als die de eerste vraag heeft beantwoord. De artsen beantwoorden de vragen op vrijwillige basis.
Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren