Vraag over sporten met Astma en na longembolie

08-10-2018 om 08:17 uur

5 jaar terug een dubbele forse longembolie gehad.
Links veel pijn rechts amper en ik had niet de echte klachten voor een longembolie.
Ik had echt geluk gehad is mij verteld dat ze er op tijd bij waren.
Ik had alleen last van mijn linker schouderblad soort spierpijn.
En iets benauwder saturatie, pols en hartfilpmje waren niet extreem anders.
Nadien is mijn astma erger en lastig onder controle te krijgen.
Ik ben begonnen met wandelen 3-5 km en liep al snel tegen problemen aan.
Pijn op de plek links waar de embolie zat alsof het blauwe plekken zijn heb ik dagelijks.
Hoe kun je het beste beginnen met sporten zonder teveel pijn?
Ik krijgt echt pijn in mijn longen (waar de embolies zaten), zwaar gevoel bij matige inspanning.
Alsof je borstkas dicht drukt, praten wil dan niet en als ik wel kan praten gaat dit zwaar en met een andere stem.
Ik moet dan echt gaan zitten alsof de longen overbelast zijn ofzo.
Kun je met een longtest zien wat je longen aan kunnen?
Soms als ik op de bank zit trilt er een spier net boven het schouderblad raar gevoel.
Ik wil heel graag weer sporten zonder pijn of er zeker van zijn dat het geen schade geeft voor mijn longen.
Altijd is mij gezegd ga niet over de grens heen, maar die grens moet ik wel over anders kom ik nergens wat betreft sporten. Hoe kun je dit weten, testen of hoort dit erbij?
Vaak de berg opgeklommen en elke keer val ik er weer af.
Ik hoop dat er een longarts is met tips.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-10-2018 om 08:53 uur

In uw geval is het lastig om te bepalen waardoor u beperkt wordt: komt het door het astma, zijn het de restverschijnselen van de longembolie of is het de conditie die minder geworden is?
Als u klachten blijft houden is het belangrijk om zeker te weten dat alle longembolieën weer verdwenen zijn. Het kan daarom zinvol zijn om nog eens een scan te maken. In uw geval zou ik ook een fietsproef overwegen. Daarmee kun je goed onderzoeken hoe het ervoor staat met de conditie, hoe het hart zich houdt, hoe goed de longfunctie is en wat hetgene is dat u belemmert. Tot slot is het geen slecht idee om weer te gaan trainen onder professionele begeleiding van een fysiotherapeut. Succes!

Login of registreer om te reageren