Haay

13-10-2018 om 20:56 uur

Ook ik zal me even voorstellen, Tamara 28 jaar en zoontje (bijna 7 jaar) die net de diagnose astma heeft gekregen. Donderdag middag opgenomen in het ziekenhuis na (blijkt nu) een heftige astma aanval op woensdag nacht. Na veel pufjes en prednison ging het nog niet goed dus door naar spoed. Daar kreeg hij 100% zuurtstof en verneveling. Vandaag heeft ie voornamelijk op 30% zuurstof gezeten en verneveling om de 3uur. Net is helaas de zuurstof weer op 40% gezet aangezien zijn saturatie weer te laag was. Als het goed is nog 2 dagen prednison en we blijven nog wel even in het ziekenhuis..

Iemand ervaring met de prednison? 30 mg krijgt ie en de kuur is opgehoogd naar 5 dagen ipv 3, hoor meerder verhalen dat het zo'n rotspul is..

En iemand enig idee ook of je een saturatie meter voor thuis kan aanschaffen en of dat eventueel vergoed word door de zorgverzekering?

Nou ik zal even gaan slapen zolang het nog kan tot de volgende verneveling haha.

Fijn weekend!

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 21:15 uur

Jeetje Tamara wat heftig! Allereerst veel sterkte voor jou en beterschap voor je zoontje!

Zelf heb ik astma (ben 25) en zit momenteel weer aan de zoveelste kuur prednison. Prednison kent veel bijwerkingen, maar ze geven het niet zomaar en het kan echt heel goed helpen! Dus enerzijds is het rotspul, anderzijds is het een medicijn wat enorm goed kan helpen waardoor je er sneller bovenop bent.
Hoop dat hij snel opknapt en weer zonder zuurstof kan en natuurlijk hoop ik ook snel weer wat opgeknapt naar huis!

Nogmaals sterkte en heel veel beterschap voor je zoontje!

Login of registreer om te reageren
14-10-2018 om 06:44 uur

Heey dankjewel!
Hij heeft de nacht gered met 40% zuurstof en vernevelen om de 3uur. Morgen nog prednison en dan is de kuur klaar!

Ik merk nou nog niet veel aan hem kwa bijwerkingen alleen trillen zijn handjes heel erg.

Login of registreer om te reageren
14-10-2018 om 06:51 uur

Dat trillen komt denk ik door het vele vernevelen, maar dat trekt ook vanzelf weer weg gelukkig. Vaak bij een korte stootkuur heb je niet veel bijwerkingen, ik heb vaak geen eetlust en anderen juist veel eetlust. Ik heb soms wat last van stemmingswisselingen, maar dat is ook niet altijd zo gelukkig.

Gelukkig is hij zo de nacht door gekomen en hopelijk knapt hij vandaag verder op en kan hij het zuurstof weer verder afbouwen:)

Login of registreer om te reageren
14-10-2018 om 07:25 uur

Sterkte Tamara met je kleine jongen. Het is niet niks. Hoop dat hij gauw opknapt.

Login of registreer om te reageren
14-10-2018 om 20:22 uur

Helaas vandaag niet veel verbetering in zuurstof. Infuus mocht er wel uit! Morgen laatste x prednison hoop ik. En maar weer afwachten.

Login of registreer om te reageren
15-10-2018 om 13:11 uur

Sterkte voor jullie en beterschap voor je mannetje. Zonder infuus is iig vast 1 lijntje minder ;)

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 07:45 uur

@TamaraV Jeetje, wat zullen jij en je eventuele partner geschrokken zijn! Soms lijken ze al heel groot rond die leeftijd (wijsneuzen), maar als ze dan ziek worden, dan is het opeens je baby die daar ligt.

Ik hoop heel erg dat jouw tijgertje zich er doorheen slaat en snel weer mee naar huis kan! Hele dikke knuffel voor jullie hele gezin!

Liefs,
Suus

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 08:30 uur

@tamaraV,sterkte met je zoontje, wat schrikken zoiets.
Een saturatiemeter kun je zelf aanschaffen, weet niet of je die vergoed krijgt maar ik zou het doen in overleg met longarts, het is niet altijd nodig en geeft ook vaak extra stress, een goede saturatie zegt niets over benauwd zijn.
Sterkte en beterschap voor je zoontje

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 19:53 uur

Hallo allemaal, we zijn vanmiddag thuis gekomen eindelijk!

Gisteren gestopt met prednison (kuur van 5 dagen afgemaakt) en gestart met antibiotica (kuur van 3 dagen). Een onderhoudspufje meegekregen (ben de naam even kwijt maar hij is geel), neusdruppels en de sabutamol (schrijf ik het zo goed?). Vannacht dat laatste pufje nog om de 4uur 4x puffen en morgen iets afbouwen.

Heb ook vanmiddag toch wel een saturatie meter aangeschaft. Meer voor mezelf dat als hij benauwd is of een aanval krijgt dat ik zijn saturatie in de gaten kan houden. Hopen dat het nu goed blijft gaan!

Login of registreer om te reageren
18-10-2018 om 08:02 uur

Hallo Tamara, Welkom bij het Longforum. Wat schrikken zeg! Ik hoop dat je zoontje snel opknapt. Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren