Longontsteking, veel hoesten en pijn (24 September)

15-10-2018 om 22:11 uur

Beste,

Op 20 September tijdens mijn werk, merkte ik dat ik de nodige pijntjes had in mijn gewrichten. De laatste keer dat ik dat gevoel had was dik een jaar geleden met een dubbele oorontsteking. In eerste instantie dacht ik dat het wel over zou gaan.

Vrijdags vrij weinig gedaan maar kreeg in de loop van de dag steeds meer last van het hele lichaam. Alles begon pijn te doen. Savonds naar bed, veel eerder dan normaal gesproken, puur omdat ik enorm moe was. Ik was een berichtje aan het typen aar een collega. Helaas kon ik mijn telefoon, zelfs met twee handen, niet normaal vast houden zo enorm was ik aan het trillen.

Zaterdag 22 September, ik was vrij beroerd maar toch gewoon gaan werken. Smiddags veel hoesten en ook gebraakt. Savonds bij thuis komst temperatuur opgemeten en die was 38.6. Oke, koorts gaat wel over met wat rust. Zondag overdag was de temperatuur gedaald naar 38. Savonds zouden we uit eten vanwege de verjaardag van Opa. Na thuis komst werd ik in een keer enorm moe. Tempetatuur weer opgemeten en die zat nu op 39.1. Op dat moment besloten om oo Maandag 24 September naar de dokter te gaan.

In eerste instantie zei de dokter dat ik een griepje onder de gelederen had. Op mijn geluk moest ik op dat moment hoesten en ging de dokter toch even luisteren en kloppen. Hierbij zei hij dat ik een beginnende longontsteking te pakken had.

Kuur werd voorgeschreven. Doxycycline. Deze moest ik een week lang gebruiken. Na 2 a 3 dagen zou het beter moeten worden.

Uiteindelijk donderdag gebeld dat ik 0,0 vooruitgang merkte en mij juist beroerder ging voelen ondanks dat de koorts weg was. Misschien ook wel door het extreem veel hoesten.

Die dag ben ik doorgestuurd naar de radioloog om een foto van mijn longen te laten maken. Smiddags uitslag en was niks op te zien. Mijn zuurstofsturatie was 94. Ik moest de kuur afmaken kreeg Codeinefostaat 10mg voorgeschreven en moest dinsdag 2 Oktober voor controle komen.

Die dag kreeg ik een Ventolin voorgeschreven, die helpt 2 uur en daarna krijg ik het weer benauwder.

Woensdag 10 October, was inmiddel 3 halve dagen en 1 volle aan het werk, kreeg ik tijdens een hoestbui een knappend gevoel net onder mijn oksel. Acuut kon ik mijn rechter arm bijna niet meer bewegen en de pijn was heel intens. Die zelfde middag weer terug naar de dokter en kreeg te horen dat het mogelijk een spierscheuring zou zijn of verrekking. Het hoesten door de spier was niet meer te doen. De pijn was te heftig. Ik kreeg daarop Codeinefostaat 20mg voorgeschreven.

Opzich gek want hoest heel veel slijm/troep/kleine plakaten groen/gele/witte smurrie uit.

Vandaag de dag is de spier rustig maar heb ik veel pijn aan mijn ribben. Rechterkantheb ik soms steken in de borst, links van de tepel. Daarnaast doet over bijna de hele rechterkant mijn zij pijn van oksel tot onderste ribben.

Helaas beperkt mij dit heel erg in het bewegen. Liggen doet pijn in welke houding ook. Arm uitstrekken gaat bijna niet zonder hevige steken te krijgen. Tijdens het hoesten doet vooral mijn borst heel veel pijn. En ben sinds een paar dagen ook nog verkouden

Ademhaling is kort en een uurtje Ikea is killing. Na een trap oplopen ben ik kapot.

Nu ben ik vroeger asmatisch geweest en heb ik de nodige testen vroeger gehad voor mijn longen.

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen? Moet ik toch weer terug naar de dokter? Longarts? Of nog even wachten in de hoop dat het snel wat beter wordt?

Ik ben radeloos en pijnstillers helpen niet de pijn te dempen. Sinds afgelopen woensdag ga ik morgen dan ook weer een halve dag werken om te kijken hoe het gaat.

Met vriendelijke groet,
Jurjen (31 man)

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 04:39 uur

Ik zou gewoon even een week thuis blijven en uitzieken. Je blijft maar doorgaan terwijl je lijf duidelijk niet okee is. En dan ook niet naar etentjes en dat soort dingen maar gewoon rust.

Voor het hoesten kan je proberen een kussen tegen je borstkas te houden tijdens het hoesten, dat scheelt voor de pijn.

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 04:58 uur

Bedankt voor je reactie. In de tussentijd, na constatering, ook niets meer gedaan. Vorige week geprobeerd wat uurtjes te werken tot het fout ging met mijn rechterarm.

Het advies rust heb ik zeker 2 weken lang opgevolgd. Kussen tegen de pijn zal ik eens proberen. Meestal kruip ik helemaal in een.

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 05:15 uur

Je kan ook nog slijmverdunners proberen zoals fluimucil of bisolvon. Misschien hoest je het slijm dan makkelijker op.

Login of registreer om te reageren
16-10-2018 om 15:09 uur

Beste Jurjen Veel mensen denken na een ziekte en huppekee, weer door. Jij bent nog jong zie ik en verder goed gezond? Afgezien van de longproblemen? Maar zo werkt het niet altijd hoor.
Als je spier idd gekneusd is, kan dat wel 4-6 weken duren vooraleer het helemaal genezen is. Het zit op een akelige plek die vanwege het hoesten dus geen rust krijgt in feite.
Regelmatig je ventolin gebruiken , desnoods om de 4 uur even, zodat je luchtwegen goed open zijn. En Ikea en andere leuke boodschappenuitjes even laten.Je kreeg een goede tip van Daantje.
Fluimucil kun je onder de stofnaam Acetylcysteïne halen bij de drogist en zelfs bij de Lidl. Het zijn bruistabletjes.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
18-10-2018 om 12:25 uur

Beste Jurjen

Het lijkt erop dat je een longontsteking, danwel luchtweginfectie hebt gehad. Dat kan een virus (griep) zijn geweest of bacterie, waarvoor je antibiotica hebt gehad. Hiervan moet je herstellen. Zeker als je astma hebt. Astma gaat niet over, dat heb je je hele leven. Op het moment van een longontsteking speelt de astma op. Vandaar de saturatie van 94% en dat inspanning heel veel moeite kost. Het kan wel enkele weken duren voordat je weer de oude bent. Het is zeker goed om naar de huisarts te gaan en goede behandeling van de astma te starten. Eventueel kan dat in overleg met de longarts of een keer een verwijzing naar de longarts.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
18-10-2018 om 14:41 uur

Ik weet dat er geen tweedr vraag gesteld kan worden aan dezelfde arts in deze vraag.

Gister toch na hevige pijn weer terug naar huisarts. Blijkbaar heeft de 1e kuur mij wel iets opgeknapt maat niet voldoende geholpen. Gister een 2e kuur (Amoxicilline/Clavulaanzuur 500/125) voorgeschreven gekregen.

De longontsteking was weer terug.

Iedereen bedankt voor de informatie en tips.

Login of registreer om te reageren
18-10-2018 om 17:21 uur

Doxy werkt niet tegen alle bacteriën, huisarts gaat het nu proberen met een breedspectrum a.b. (Augmentin) Hopelijk werkt deze wel. Beterschap en houd je rustig he.

Login of registreer om te reageren