Astma en toneel

18-10-2018 om 18:03 uur

Goedenavond beste lotgenoten
Een klein jaar geleden werd ernstige allergische astma bij mij vastgesteld, ik ben achttien jaar. Bij de (letterlijke) ernst van mijn situatie heb ik tot voor kort niet echt stilgestaan. Ik voel een opleiding drama, en wil dus actrice worden. Maar ooit al van een actrice gehoord die midden in het toneel kortademig wordt, of erger, een astma-aanval krijgt? Ik kan niet vertrouwen op mijn medicatie, want die helpt ook maar af en toe. Dat maakt me bang. Niet alleen is het vervelend om elke dag last van die astma te ondervinden, ik ben gewoon bang dat het mij als acteur gaat beperken. Ben ik de enige die zo bang is? Zijn er mensen die effectief al hobby's hebben moeten opgeven owv astma?

Login of registreer om te reageren
18-10-2018 om 20:19 uur

@Manel
Ik werk in de muziek, ook in de spotlight als solist en dirigent.
Ook ik heb astma die op onberekenbare momenten de kop opsteekt.
Ik heb dan hoestbuien en ben kortademig.
In het begin was ik heel bang dat dit tijdens een concert zou gebeuren,
en dat gebeurde ook.
Ik heb ondertussen geleerd dat angst een slechte raadgever is, angst kan een aanval
uitlokken. Daarnaast vind jij het veel erger dan de andere mensen.
Mijn advies: Ga gewoon door, volg je droom en je ziet vanzelf wel wat er gebeurt.
Het is nu eenmaal zoals het is.
Met medicatie voor een optreden kun je de aanval wellicht pareren.
Gewoon uitproberen.
Succes

Login of registreer om te reageren
08-01-2019 om 14:00 uur

Hey Manel,

Ik kan me je zorgen en angst heel erg goed voorstellen.
Zelf heb ik jaren in de zorg gewerkt, maar dit werd helaas voor mij te veel en heb ik dat moeten opgeven, maar ook hobby's heb ik moeten aanpassen. Zo vond ik het geweldig een groentetuin te hebben, deze heb ik moeten opdoeken omdat het me te veel energie kost. Maar heb het gelukkig niet hoeven op te geven, ik ben nu actief in mijn broeikas en alles op sta of zit hoogte.
En ook maak ik graag foto's, soms heb ik dagen dat ik dat heel graag wil doen, maar dat het niet wil. Vroeger zou ik het opgeven, maar tegenwoordig probeer ik dan een ander doel te verzinnen om te fotograferen wat op dat moment wel wil bij hoe ik me voel.

Dus soms zal je dromen moeten opgeven, maar vaak kun je ze ook gewoon aanpassen vinden, maar daarvoor moet je wel een beetje creatief zijn en soms je omgeving met je mee hebben!
Waar een wil is, is een weg!

Succes met je carrière tot acteur, dat komt vast en zeker wel goed!!!

Login of registreer om te reageren