Longonsteking zonder eerst griep of verkoudheid? Starten met amoxicilline?

21-10-2018 om 16:40 uur

Ik heb als gevolg van 12 jaar anorexia nervosa een verminderde weerstand. Hierdoor ben ik gevoeliger voor ontstekingen, met name bijholteontsteking, keelontsteking, en bronchitis of longontsteking. Omdat mijn lichaam niet standaard reageert zoals het in de boeken beschreven staat, heb ik van mijn huisarts standaard een kuur amoxicilline in huis liggen die ik naar eigen inzicht mag inzetten. Ik ben zelf algemeen verpleegkundige. De ervaring leert namelijk dat als ik eenmaal een infectie te pakken heb, ik er niet zelfstandig uit kan komen en ernstig verzwak. Fors gewichtsverlies, uitputting (terwijl ik ook sportinstructeur ben), en het kost me tijden om er van te herstellen. Ook gebruik ik nutridrink omdat ik anders verzwak. Niet omdat ik niet wil eten, maar omdat mijn eetlust ontoereikend is en ik dan snel en veel gewicht verlies, en het kost me maanden om het er weer aan te krijgen.

De reden dat ik amoxicilline thuis heb liggen is omdat in het verleden het meerdere malen voorgekomen is dat ik bij een dokterspost of een vervangende huisarts langs moest, niet serieus genomen werd (wat ik ze niet kan verwijten aangezien ze volgens de richtlijnen handelden en mijn specifieke situatie niet goed kenden), en pas veel later bij mijn eigen huisarts terecht kon. Tegen die tijd was het al zover gevorderd dat ik al behoorlijk verzwakt was. Krijg dan iedere keer een amoxicilline kuur. Mijn huisarts werkt alleen donderdag en vrijdag. Hij heeft me een kuur voor in huis voorgeschreven zodat ik niet afhankelijk zou zijn van wanneer hij werkt en ik op tijd kan ingrijpen om erger te voorkomen, en dus niet naar de dokterspost of een vervanger toe hoef. Tot nu toe reageer ik vrijwel altijd op de amoxicilline.

Ik heb op dit moment last van ophoesten van vies smakend geel sputum, niet voluit kunnen ademhalen (blijf hoog en oppervlakkig ademhalen) omdat het anders pijn doet. Hoge hartslag en versnelde ademhaling. Moet wel sneller ademhalen want kan niet volledig inademen. Pijn in longen en benauwdheid bij inspanning, en zowel bij hoesten als inspanning gevoel alsof longen in brand staan. Verder al een week extreme vermoeidheid, verminderde eetlust en misselijkheid, en afname van conditie en kracht. Ik heb ook last van koude rillingen, maar juist eerder een te lage lichaamstemperatuur dan een te hoge. Ik heb geen griep of verkoudheid gehad, mijn vriend met wie ik samenwoon heeft wel net afgelopen week een heftige verkoudheid doorgemaakt. Ik heb geen symptomen van verkoudheid, heb geen verstopte neus of holten en geen slijmvorming vanuit mijn neus. De klachten herken ik wel van een eerdere longontsteking, maar toen had ik daarvoor de griep gehad.

We zijn afgelopen maandag teruggekomen uit Spanje, mijn vriend kreeg vanaf maandagavond klachten van verkoudheid. Weet niet of deze informatie ook belangrijk is.

Ik zou graag willen weten of het zinvol is om te starten met de amoxicilline. Ik pak het niet bij elke kuch of nies omdat ik me bewust ben van de antibiotica resistentie die ontstaan vanuit het teveel voorschrijven van antibiotica, maar ik voel me echt goed beroerd en mijn longen doen echt ontzettend pijn, en het wordt steeds erger.

Bij voorbaat dank!

Login of registreer om te reageren
21-10-2018 om 17:50 uur

Het klinkt wel als bronchitis maar dat moet elke arts wel kunnen horen op je longen. Zou toch eerst even laten luisteren.

Login of registreer om te reageren
23-10-2018 om 07:53 uur

suuz89

Even naar een vervangende huisarts en je weet of je de amoxicilline moet starten.
Beterschap!

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren