Longonsteking zonder eerst griep of verkoudheid? Starten met amoxicilline?

21-10-2018 om 16:40 uur

Ik heb als gevolg van 12 jaar anorexia nervosa een verminderde weerstand. Hierdoor ben ik gevoeliger voor ontstekingen, met name bijholteontsteking, keelontsteking, en bronchitis of longontsteking. Omdat mijn lichaam niet standaard reageert zoals het in de boeken beschreven staat, heb ik van mijn huisarts standaard een kuur amoxicilline in huis liggen die ik naar eigen inzicht mag inzetten. Ik ben zelf algemeen verpleegkundige. De ervaring leert namelijk dat als ik eenmaal een infectie te pakken heb, ik er niet zelfstandig uit kan komen en ernstig verzwak. Fors gewichtsverlies, uitputting (terwijl ik ook sportinstructeur ben), en het kost me tijden om er van te herstellen. Ook gebruik ik nutridrink omdat ik anders verzwak. Niet omdat ik niet wil eten, maar omdat mijn eetlust ontoereikend is en ik dan snel en veel gewicht verlies, en het kost me maanden om het er weer aan te krijgen.

De reden dat ik amoxicilline thuis heb liggen is omdat in het verleden het meerdere malen voorgekomen is dat ik bij een dokterspost of een vervangende huisarts langs moest, niet serieus genomen werd (wat ik ze niet kan verwijten aangezien ze volgens de richtlijnen handelden en mijn specifieke situatie niet goed kenden), en pas veel later bij mijn eigen huisarts terecht kon. Tegen die tijd was het al zover gevorderd dat ik al behoorlijk verzwakt was. Krijg dan iedere keer een amoxicilline kuur. Mijn huisarts werkt alleen donderdag en vrijdag. Hij heeft me een kuur voor in huis voorgeschreven zodat ik niet afhankelijk zou zijn van wanneer hij werkt en ik op tijd kan ingrijpen om erger te voorkomen, en dus niet naar de dokterspost of een vervanger toe hoef. Tot nu toe reageer ik vrijwel altijd op de amoxicilline.