Prikkelende pc’s?

03-11-2018 om 21:07 uur

Het klinkt als een Suske en Wiske-titel... /:)
Afgelopen vrijdag had ik op school (ik geef les) een zware dag. Ik kreeg ‘s ochtends al een hoestaanval tijdens een les in het computerlokaal. In die ruimte staan rond de 30 pc’s. Ik heb meteen een raam opengezet, maar heb de rest van de dag hoestbuien gehad door geprikkelde luchtwegen. :(
Vandaag was ik er nog beroerd van. Gewoon een slechte dag?
Ik vermoed dat het door al die draaiende pc’s kwam. Kan dat?

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 22:01 uur

Computers kunnen inderdaad positieve ionen uitstoten. Die werken prikkelend op de longen. Vergelijkbaar met antieke TV-toestellen, die een prikkelende muffe lucht afgaven. Je moet je echter afvragen waarom je daar nu plotseling last van krijgt, en voorheen niet (neem ik toch aan). Het lokaal luchten helpt, maar de computers ‘s nachts uitzetten is nog veel beter. Zoek ook naar andere oorzaken zoals de airco, door leerlingen achtergelaten schimmelende etensresten, etc.

Login of registreer om te reageren
05-11-2018 om 10:11 uur

M1mi_1975,

Tja, zoveel draaiende computers in een ruimte komt de luchtkwaliteit niet ten goede. Het is daarom echt nodig dat er continue geventileerd wordt. Mogelijk zijn er ook nog andere prikkels in dit lokaal waar je op reageert. In het boekje 'gezonde lucht binnen' (zien onze webwinkel)voor thuis staan mogelijk tips die ook van toepassing zijn op een klaslokaal.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
11-11-2018 om 21:27 uur

Dank voor de tip. Heb het boekje nu.
@Reuzenkakatoe Ik heb vorig jaar na een verkoudheid last gekregen van hevige hoestbuien. Die ging niet meer weg. Nu heeft de longarts niet-allergische astma vastgesteld. Daarom probeer ik nu iedere keer na een aanval te achterhalen wat hem veroorzaakt heeft. Tot vorig jaar had ik geen last, dus het is allemaal nieuw voor me.

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:15 uur

Staan er printers op die pc's aangesloten? Want die inkt kan zeker wel prikkels geven!

Login of registreer om te reageren
21-11-2018 om 13:09 uur

Printers net zo slecht als sigaretten: .
De eenvoudige kantoorprinter zou voor de longen net zo veel gevaar kunnen opleveren als een sigarettenpees, volgens luchtkwaliteitstests van Australische wetenschappers.
Een onderzoek van tientallen laserprinters bracht aan het licht dat bijna 30 procent potentieel gevaarlijke hoeveelheden minuscuul tonervormig materiaal in de lucht uitstoten.
Deze ultrafijne deeltjes zijn in staat om de longen te infiltreren en blijvende schade aan te richten op de schaal van ingeademde sigarettenrook, zei onderzoeker professor Lidia Morawska van de Queensland University of Technology.
"Ultrafijne deeltjes zijn het meest zorgwekkend omdat ze diep in de longen kunnen doordringen, waar ze een aanzienlijke gezondheidsbedreiging kunnen vormen," zei Prof Morawska.
"Deze (printer) deeltjes zijn klein als sigarettenrookdeeltjes en, als ze diep in de longen zijn, doen ze dezelfde hoeveelheid schade.
"De gevolgen voor de gezondheid van het inademen van ultrafijne deeltjes zijn afhankelijk van de samenstelling van de deeltjes, maar de resultaten kunnen variëren van irritatie van de luchtwegen tot ernstigere ziekten zoals cardiovasculaire problemen of kanker."
Het internationale laboratorium voor luchtkwaliteit en gezondheid van de universiteit testte 62 machines en ontdekte dat 17 "high particle emitters" waren
Tests op andere kantoorapparatuur toonden aan dat printers de belangrijkste bron van deeltjesconcentraties in een typisch kantoorgebouw waren.
De resultaten zijn gepubliceerd in het tijdschrift Environmental Science and Technology van de American Chemical Society.
Uit het onderzoek, uitgevoerd in een grote open ruimte, bleek dat de niveaus van binnendeeltjes in de kantoorlucht tijdens werkuren vervijfvoudigd waren als gevolg van het gebruik van de printer.
Printers stoten meer deeltjes uit wanneer de tonercartridge nieuw was en bij het afdrukken van afbeeldingen en afbeeldingen omdat ze meer toner nodig hebben, zei professor Morawska.
De emissieniveaus varieerden sterk tussen verschillende machinebouwers, modellen, printerleeftijd, cartridge model en cartridge-leeftijd, zei ze.
De onderzoekers zeggen dat hun resultaten laten zien dat regeringen de uitstoot van deeltjes van de machines moeten reguleren.
"Regeringen regelen emissieniveaus van buitenapparaten zoals voertuigen, krachtcentrales en fabrieken, dus waarom niet voor printers?" .was de vraag.
De onderzoekers adviseerden het kantoorbeheer om ervoor te zorgen dat de kamers goed geventileerd waren om de deeltjes in de lucht te laten verspreiden.

Login of registreer om te reageren
21-11-2018 om 23:26 uur

Niet zo lang geleden stonden printers in speciale ruimtes en stonden printers in speciale geluids en stof kappen...

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQtT4IlqZyzEQjzYV4ZksuvXbWH74ZPgm9aQdXmbrwkFhjHcCgBiA

Mensen zijn alleen enorme gemaksdieren en willen niet naar een ruimte moeten lopen om daar hun uitdraai te halen. Volgens mij zijn we al 20 jaar bezig met het papierloze kantoor en komt dat maar niet van de grond. Als mensen twee verdiepingen moeten overbruggen om hun uitdraai te halen zorgt dat wellicht ervoor dat we minder gaan printen of wellicht toch een printtax. Of is het misschien zo dat de vervuiler betaald in dit geval met zijn gezondheid!

Login of registreer om te reageren