uitslag longfunctietest

04-11-2018 om 17:13 uur

Hoi!

Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik heb een rijk gevuld medisch verleden met een hoop chemotherapieën tegen lymfeklierkanker, waarvan ik nu gelukkig ruim twee jaar in remissie ben. Echter, nu ruim een jaar loop ik met flinke hoest en benauwdheidsklachten. Afgelopen week heb ik hier dan eindelijk een diagnose voor gekregen; astma (bronchiale hyperactiviteit), door toedoen van de chemo's.

Het is voor mij nog heel erg wennen om met deze nieuwe diagnose rond te lopen. Veel vragen heb ik al gesteld aan mijn longarts, maar sommige vragen komen nu pas in mijn hoofd op. Zoals; hoe "erg" heb ik astma? Zijn er verschillende gradaties voor? Met mijn longfunctie uitslag heb ik het internet afgespeurd naar antwoorden, maar ik vind de cijfertjes moeilijk te interpreteren.

Zou er iemand met mij mee willen kijken die meer kan vertellen, zoals, 'goh, het valt mee, dit is een lichte vorm van astma', of 'wow, dat is toch een heftigere vorm?'. Zijn er verschillende gradaties/stadia van? Kan iemand mij iets meer uitleggen over mijn uitslag? Ik ken mijn klachten uiteraard, maar ik heb geen idee hoe "erg" het in mijn geval is als je het zou vergelijken met mede-patiënten. Waarom ik dat wil weten? Tja, om het plaatje in mijn hoofd compleet te krijgen in het proces om het te accepteren...

Alvast dank voor het meekijken!

https://www.mupload.nl/img/e4sslas5.jpg

Login of registreer om te reageren
04-11-2018 om 17:39 uur

Hoi en welkom hier,

Wat heftig wat je hebt meegemaakt en naar dat je door de chemo nou astma hebt. Er zijn verschillende gradaties, maar welke cijfers erbij horen weet ik niet. Ik weet zelfs sinds een week nu dat ik ernstig astma heb, ik weet wel al langer dat mijn astma moeilijk behandelbaar is. Ik heb de uitslagen nooit zo meegekregen helaas. De ernst is bij mij aan de hand van de histamine-provocatietest vastgesteld. Dus ik kan je niet echt verder helpen. Ben ook nog redelijk zoekende in de uitslagen (pas een jaar bekend met longklachten).

Succes met je zoektocht en het acceptatieproces!

Login of registreer om te reageren
05-11-2018 om 11:07 uur

FlowerWoman

We begrijpen dat je nog veel vragen hebt. Dit overkomt veel mensen als je eenmaal buiten staat. Allereerst is het lastig om je uitslag te vergelijken met medepatiënten omdat iedereen een persoonlijke testuitslag heeft. Dus je zou via de huisarts, bijvoorbeeld met de praktijkondersteuner astma/COPD, of met de huisarts zelf of longfunctieassistent, de test kunnen bespreken. Mocht je behoefte hebben om van gedachten te wisselen over je astma bel ons gerust ( 0900-2272596).

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
05-11-2018 om 18:41 uur

Ik ben geen deskundige, maar denk dat het wel meevalt.

De cijfertjes bij voorspeld zijn op basis van leeftijd, lengte en gewicht, dacht ik.
Die bij pre zijn voordat je medicatie kreeg en die bij ventolin nadat je hebt geblazen met medicatie.

Login of registreer om te reageren