Vragen Longontsteking

07-11-2018 om 04:50 uur

Hallo

Eind september werd ik niet lekker na inspanning.
Ik was begonnen met 5km lopen meerdere keren per week.
Dat was fijn achteraf zegt men te fanatiek begonnen.
Nadat ik in 2013 een dubbele longembolie heb gehad zijn mijn longen verandert.
Diagnose astma en zit 1a2 keer per jaar tegen opname aan waarvan ook al 2 keer 5 dagen opgenomen geweest.
Maar na het fijn wandelen kreeg ik eind september pijn na 2 a 2,5 km met de fysio afgesproken een stap terug te doen na 1 tot 1,5 km.
Maar het ging niet goed naar de huisarts die verwees naar de cardioloog geen verandering met 5 jaar terug alleen mij conditie was achteruit gegaan.
Ik moest in gesprek met de longarts.
Deze zij hyperventilatie zonder onderzoek en sloot mijn dossiers.
Zelfs nog gevraagd naar een longfunctietest om te kijken wat er was verandert in 5 jaar was niet nodig.
Ik ben nog tot 2 keer toe in gesprek gegaan het voelde niet goed, maar de deur was dicht.
Het ging steeds slechter prednison gekregen van de huisarts 7 dagen 40gram hoge dosis zoals ik mag geloven.
3 dagen later zag de huisarts verbetering die ik niet voelde.
Weer 2 dagen later voor het weekend gaf mijn man aan het gaat niet goed waarschijnlijk longontsteking.
Zonder mij te zien zij de huisarts dat is het niet kuur afmaken.
Wat een rot weekend gehad zoveel pijn, stem kwijt, rare hoest, zweetaanvallen en niet in staat om naar de dokterswacht zo ziek.
Koorts krijg ik niet abcessen, ontstekingen gehad kom niet boven de 37.6 uit.
Ik ben geen klager zou dit misschien wel moeten worden, maar ik denk altijd komt wel goed.
Maandags huisarts gebeld kon de trap niet eens op.
Hij wilde niet komen assistent was er mee aan.
Dinsdags weer gebeld toen hoorde hij de ernst van mijn man.
Even binnen zegt hij longontsteking met de ambu naar het ziekenhuis.
Zuurstof gekregen dat was fijn ook het hartfilmpje week af.
Longembolie moest uitgesloten worden D-Dimeer was goed.
Maar de longfoto en bloeduitslagen niet een longontsteking.
Hup van de beademing af nog een kuur prednison, AB kuur en weer naar huis.
En dat was en is zwaar.
Nu 2 dagen verder nog geen verbetering en wat moet je dan?
Ik slaap amper, benauwd, luisteren hoeft niet je hoort me al van ver, piepen, benauwd, kortademig en rare hoest met veel slijm dik slijm.

Nu is mijn vraag kun je al eerder aanvoelen dat je een longontsteking ontwikkelt?
Hoelang duurt een herstel hiervan?
Is thuis genezen beter dan in het ziekenhuis?
Wanneer hoor je verbetering te zien?
Geen koorts baart mij soms wel zorgen kan dat kwaad?
Sputum kweek wat kun je daar uit halen?

Super bedankt in ieder geval voor het lezen.

Somsweetjenietmeerwatjemoet

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 09:59 uur

Dag Annalien,
Wat vervelend dat je nog zoveel klachten hebt. Herstel na een longontsteking kan best lang duren. Dit is van veel factoren afhankelijk. Veel info is te vinden op de website van het Longfonds, waar ook een brochure te bestellen is https://www.longfonds.nl/longontsteking/wat-kunt-u-zelf-doen. Uiteraard mag je altijd even contact opnemen met de Advieslijn 033-4341212. In een persoonlijk gesprek kunnen we je wellicht nog wat adviezen geven. Veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren