Help! Is dit echt normaal na een longontsteking?

10-11-2018 om 15:20 uur

Hallo,

Ik maak mij behoorlijke zorgen om mijn gestel na een longontsteking in augustus dit jaar.
In Frankrijk een longontsteking geconstateerd. AB kuur gehad en daarna in NL bloed gecheckt. Ontsteking was weg. Voelde me redelijk goed en ben als leerkracht in september weer gestart met het nieuwe schooljaar. Ik werk 2 dagen en ben moeder van 2 jonge kinderen.
Eind september zo verschrikkelijk moe, zoveel hoofdpijn, dat werken niet meer ging. 4 weken thuis geweest, allerlei onderzoeken gehad, maar longontsteking was echt niet terug. Gewoon rust nemen.
Nu werk ik weer een beetje, maar heb de hele week nodig om te herstellen van een uurtje voor de klas staan. Dat ging toen qua energie wel. De volgende dag kapot!
Zelf vind ik de vermoeidheid echt buiten proporties. Voelt alsof ik hele nacht niet heb geslapen. Inmiddels ben ik 3 maanden verder na de diagnose!!!! Ook wat druk op de borst. Longfunctietest was ook prima.
Ik voel me erg schuldig naar mijn werk toe. Helemaal omdat ik het gevoel heb en veel lees en hoor dat het na 6 weken echt wel beter moet zijn.
Vraag: is dit echt normaal... zoveel vermoeidheid na 3 maanden? Ik kan er ook niet doorheen, daar word ik letterlijk ziek van.
Ook bij osteopaat geweest. Voelt dat al mijn klieren nog opgezet zijn. Lichaam vecht dus nog. Ik ben behoorlijk wanhopig, wil weer mijn energie terug en er volledig voor mijn kinderen, leerlingen en collega's kunnen zijn. Huisarts kan me niet geruststellen. Weet t ook niet.
Bedankt alvast! Groetjes Mieke

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:21 uur

Beste Mieke,

Ik kan me voorstellen dat het herstel je te lang duurt. Herstel na een longontsteking kan helaas lang duren. Dit is afhankelijk van de ernst van de ontsteking maar ook of je bijv. longpatiënt bent. Op het forum is dit onderwerp al veel aan de orde geweest en zijn er ook antwoorden van de Longarts te lezen.
Wellicht nuttig om het boekje “hoe herstel ik na een longontsteking” te bestellen https://www.longfonds.nl/longontsteking/wat-is-longontsteking .
Je hebt een druk bestaan. Dat maakt het extra lastig om goed voor jezelf te zorgen. Maar rust is wel belangrijk om te herstellen. Kijk het even aan, maar blijven de klieren opgezet, ga dan terug naar je huisarts.
Sterkte.

Met vriendelijke groeten,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:44 uur

Bedankt voor de reactie. Ik heb nagenoeg alles over dit onderwerp al gelezen, maar ik kan niemand vinden die er al 3 maanden mee loopt. Artsen antwoorden allemaal dat je wel weer wat kan werken na 6 weken. Ook het boekje had ik al besteld, maar dat heeft me ook niet wijzer gemaakt helaas. Mijn laatste hoop voor nu was een reactie van een arts. Die mij kan aangeven of het wel of niet normaal is dat je na 3 maanden nog steeds niet kan werken. Maar nu wordt mijn vraag helaas niet door de arts beantwoord. Ik heb geen longziekte o.i.d. Ben verder kerngezond. Het was een ontsteking aan 1 long.
Groet, Mieke

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:48 uur

Hoi Mieke,

Stel je vraag bij het topic: Vraag het de arts/verpleegkundige

Groetjes Anna

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 15:10 uur

Ja dat had ik gedaan, maar dat heeft het forum hen weggehaald. Jammer.

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 06:08 uur

Dat is zeker jammer! Hoop toch dat iemand anders je kan helpen. Sterkte hoor!

Login of registreer om te reageren