Eosinofiele astma.

11-11-2018 om 14:48 uur

Geachte lezer,

Ik ben recentelijk gediagnosticeerd bij mijn huidige longarts met een Eosinofiele astma. Echter in 1993 heeft een longarts van het CMH, mij ook al deze diagnose gegeven . Echter is daar toen niet veel aandacht aangeschonken , mede het feit dat door medicatie de klachten elke keer onder controle werd gehouden. Wel elke keer andere en/of verhogingen van doseringen van deze medicatie en soms twee prednison kuren per jaar. Is er nu een oorzaak aan te duiden van de Eosinofiele Astma. Ik kan hier niet veel over terugvinden en meestal zijn dat de wat "onbetrouwbare" websites. Ik heb wel binnenkort een gesprek met mijn longarts maar wil dit ook wel graag van uw kant horen. Dank alvast. Met vriendelijke groet, Donald

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 10:16 uur

Ik stel nog een vervolg vraag: Kan eosinofiele astma ook ontstaan door de inwerking en schadelijkheid van bepaalde bedrijfsstoffen, met langdurige blootstellingen met hoge intensiteit, zelfs met een bedrijfsongeval. Sluit niet uit dat er een "aanleg" bestaat maar kan deze niet overruled worden door de stoffen waarmee ik werkte?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-12-2018 om 14:38 uur

beste Donald
sinds een aantal jaren typeren wij astma uitgebreider dan alleen allergisch of niet-allergisch wat het vroeger (en ook in 1993 nog) was. astma met vaak infecties, astma met overgewicht etc. eosinofiel astma betekent dat het aantal eosinofiele bloedcellen is verhoogd. dat duit iha op een allergische constuitutie en heeft een grote overlap met het vroegere allergisch astma. die typering wordt gebruikt om mensen met astma zoveel mogelijk zorg op maat te bieden. veel eosinofielen betekent dat inhalatiecorticosteroiden het goed doen en een prominente plaats in de behandeling hebben, en dat bij opvlammingen prednison goed kan helpen. ook betsaat er behandeling met antilichamen tegen eosinofielen wanneer het aanrtal eosinofielen egr hoog is en de behandeling met inhalatiemedicatie onvoldoende effect geeft. beroepsmatige expositie aan anorganische deeltjes en gassen kan astma nadelig beinvloeden. ook wordt astma onder bepaalde omstandigheden zelfs veroorzaakt door expositie, bijvoorbeeld bepaalde harsen in de chip industrie maar dan gaat het in de regel niet om eosinofiel astma.

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 14:37 uur

Ok, bedankt, Als kind geen astma, geen eczeem of andere indicaties van deze ziekte. Hoe grote factor speelt dan een vermeende aanleg/atopie/constitutionele allergische astma bij een langdurige intensieve blootstelling/expositie aan een reeks van bedrijfsstoffen uit het LMW pakket met enkele RADS momenten(gedocumenteerd). Kan het niet zo zijn dat vanuit de beroepsastma (met dienstverband aangenomen reeds al lang) deze nu gediagnostiseerde medische toestand is voortgevloeid? Worden mensen die astma hebben/krijgen niet allemaal ergens allergisch voor, luchtweg technisch gezien dan. ik hoor het graag

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 14:44 uur

Ter info en wellicht bruikbaar bij de beantwoording:
Longfunctie cosmed fev1 voor 1,89 na 2,88 FVCpre 4,10 post 5,28 FeNO116
Longfunctie HAGA 25.9.18 FeNO56
Laboratorium 15-05-2018 Bloedceltelling:Eosinofielen 0.40x10^9/L(0.00-0.40)
Conclusie Obv : uncontrolled astma onder maximale inhalatie medicatie en sterk wisselende obstructie+ eosinofiele inflammatie nu te beschouwen als ernstig, therapie resistent, allergisch eosinofiel astma

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 15:01 uur

Vanquish je kan maar 1 vraag stellen per topic dus voor deze vervolg vragen moet je een nieuw topoc maken.

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 16:21 uur
Reactie op Stefanie

Vanquish je kan maar 1 vraag stellen per topic dus voor deze vervolg vragen moet je een nieuw topoc maken.

Dit gaat over eosinofiele astma en is gerelateerd aan mijn eerste vraag, dan toch een nieuw topic?

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 16:27 uur
Reactie op Stefanie

Vanquish je kan maar 1 vraag stellen per topic dus voor deze vervolg vragen moet je een nieuw topoc maken.

En in de huisregels staat niks over meerdere vragen per topic, volgens mij maakt het het ook alleen maar verwarrender als ik weer een andere topic aanmaak. Nu kan men zien wat er al geantwoord is en kan men de vervolgvraag beter beantwoorden en voorkom ik een herhaling van wellicht hetzelfde antwoord.

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 16:29 uur

De 1e vraag wordt naar de longarts doorgestuurd en daarna niet meer bekeken. Dus ja een vervolg vraag moet je echt een nieuw topic voor maken, met de kans dat een andere longarts je 2e vraag in behandeling neemt.

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 16:31 uur

Ok thanks , das een andere benadering dan je eerste stelling. ;)

Login of registreer om te reageren