Voorstellen

12-11-2018 om 08:33 uur

Goedemorgen allemaal, mijn naam is Andrea. Twee jaar geleden heb ik longtesten gedaan vanwege een continu aanwezige kortademigheid. Er is onder andere met histamine getest en daar reageerde ik best heftig op. Diagnose is allergische astma. Ik vond de adviezen van de arts matig, de adviezen uit mijn omgeving heb ik meer aan. Inmiddels heb ik gemerkt dat stress meespeelt. Ik gebruik zo min mogelijk medicatie omdat de puf weinig doet maar met dit vochtige weer gebruik ik de puf twee keer daags.
Rondom mijn borstkas is er een continue spanning van de spieren en pezen, erg vermoeiend.
Ik ben erg allergisch voor katten en honden en ook al heel lang hooikoortsgevoelig. Fijn om mee te lezen op het forum.
Ik ben benieuwd of iemand advies heeft voor het aanschaffen van speciaal beddengoed, ik las iets over een matrashoes.
Hoor graag van jullie!
Groetjes Andrea

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 11:54 uur

Hallo Andrea, welkom op het Longforum. Ik heb nog niet zo heel lang astma. En heb veel info/antwoorden gevonden (ook via zoekfunctie) op mijn vragen. Ik vond de info van longarts en huisarts ook matig. Heb veel opgezocht. Maar merk ook dat omdat de ziekte bij iedereen weer verschillend is (in bijv hoe heftig het is) dat ervaringen ook wel verschillend kunnen zijn. Bijv ene persoon reageert heftiger bij bepaalde weersomstandigheden dan de ander. Ik heb allergische- en niet allergische astma. Maar denk, als ik zo op het Forum lees, dat het over het algemeen bij mij meevalt. Ik heb trouwens niet speciaal beddengoed. Lees er wisselende verhalen over. Ik was, naast natuurlijk lakens etc, mijn dekbed iedere twee a 3 weken. En heb vloerbedekking uit slaapkamer vervangen. Icm medicijnen is het redelijk onder controle.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 09:18 uur

lionesse

In de webwinkel van het Longfonds kun je het boekje ‘saneren’ en het boekje ‘gezonde lucht binnen’ bestellen. Hierin staan tips om prikkels te vermijden. Een allergeendichte hoes om de matras kan ervoor zorgen dat je minder last hebt van de huisstofmijt en daardoor een betere nachtrust. Onderzoek heeft niet aangetoond dat een dergelijke hoes altijd helpt. Sommige mensen met allergisch astma hebben er beslist baat bij. Het gaat om een pakket van maatregelen dat zorgt voor minder klachten. Dit lees je in de boekjes.
Ook kun je de advieslijn bellen voor vragen: 033-4341212

met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
19-11-2018 om 21:35 uur

Dank je wel voor je reactie en je tips Sabine. Ik ga goed inlezen op het forum. Net als jij ken ik mijn diagnose nog niet zo lang. Ik heb het gevoel dat ik veel energie verlies op de klachten naast de kortademigheid. Strakke overgevoelige spieren rondom mijn ribben, zowel aan de voorkant als aan de achterkant maken dat ik ongemerkt continu een hoge ademhaling houd. Dat is natuurlijk niet oke. Herken jij dit? Ik kom niet uitgerust uit bed, leeftijd en overgang spelen ook een rol (hopelijk ben je daar nog niet aan toe ;-) Mijn huisarts heeft mij terug gestuurd maar de longarts. Geen idee wat ik daar moet doen. Medicatie slaat niet aan. Het valt me wel echt op dat in de herfst mijn klachten zijn verergerd.
Ik wens je sterkte met je klachten. Hartelijke groeten, Andrea

Login of registreer om te reageren
19-11-2018 om 21:36 uur

Dank je wel medewerker van de advieslijn. Ik ga me verdiepen in de informatie. Hartelijke groeten, Andrea

Login of registreer om te reageren