Al jarenlang dik slijm in keel

13-11-2018 om 23:14 uur

Hallo artsen/lezers,

Ik ben Niels, 23 jaar. Ik loop nu al een aantal jaar met wat klachten rond en hoop dat u hier meer over weet.
Ik heb gerookt van mijn 15e tot en met m’n 19e (geen zware roker, ong. 1 pakje per twee weken). Per direct daarmee gestopt op mijn 19e omdat ik last kreeg van benauwdheid en slijmvorming, soms met bloed in slijm. Ik was bang voor longkanker. Ben daarom toen naar de huisarts, longarts en KNO-arts geweest. Alle drie wezen ze het idee van kanker direct van de hand gezien jonge leeftijd, lage rookjaren en testresultaten. Ik heb in 2014 twee thoraxfoto’s en in 2016 één thoraxfoto laten maken. Al die drie foto’s zagen er prima uit, geen opmerkelijke dingen (ook niet in vergelijking met elkaar). Ik wilde graag een CT-scan, maar daar werd ik niet voor doorverwezen gezien de grote hoeveelheid straling. Heb tevens ook in 2014 en 2016 longfunctietesten gehad die ook naar behoren waren, ik had volgens de antihistamine test nét geen astma. De KNO-arts bemerkte overigens dat ik wat gevoelige slijmvliezen heb. Ik kreeg toentertijd veel verschillende oorzaken te horen van de huisarts: “het is iets mentaals”, “het is een aanhoudende verkoudheid”, “het is astma” etc. Ik kreeg er voor mijn gevoel niets wat definitief/kloppend was uit.

Na een jaar (in 2015) stopten de klachten van benauwdheid, achteraf kan ik zeggen dat dit misschien voor een groot deel ook mentaal was (chronische hyperventilatie). Echter, de klachten van slijmvorming zijn gebleven en dat kan moeilijk iets mentaals zijn. Het gaat hier over slijmvorming in mijn keel van taai wit slijm, soms groen, heel soms met wat bloed. Dit gaat nu al 4 jaar zo en ik heb nog steeds geen idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen. Ik word wakker met dit dikke slijm in mijn keel en dit houdt de hele dag aan, probeer het vaak door te slikken en als ik alleen ben uit te spugen. Het is in een mum van tijd weer terug. Opmerkelijke is dat ik geen hoest heb. Ik heb dan ook niet per se het gevoel dat het slijm uit mijn longen komt, het zit altijd achterin mijn keel en ik ‘schraap’ het dan in mijn mond om uit te spugen. Ik gebruik regelmatig fluimucil, dat helpt deels met de klachten, maar dat is natuurlijk puur symptoom bestrijding.

Heeft u enig idee wát dit kan zijn? Kan ik kanker uitsluiten gezien de goede thoraxfoto's?

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 07:15 uur

Hoi, ik weet niet wat het kan zijn maar ik denk dat je kanker uit kan sluiten. De doktoren hebben veel testen gedaan en zagen geen reden om zich zorgen te maken. Het hoeft ook niet altijd te betekenen dat je longkanker hebt als je wat bloed bij je slijm hebt zitten.

Het is natuurlijk erg naar als je je zo zorgen maakt, je zou je angst met de huisarts kunnen bespreken.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 10:22 uur

Drink je wel voldoende. En dan bedoel ik geen bier.
Taai slijm kan wijzen op vochtgebrek.

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 10:26 uur

Als je niet hoest kan het dan niet vanuit kno-gebied komen? Spoelen met zoutwater zou dan misschien ook verlichting kunnen geven.

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 12:47 uur

Bedankt voor de reacties.

Ik drink vrij veel water de hele dag door, dus denk niet dat het daar aan ligt.

KNO gebied zou (ook) kunnen, na onderzoek is het enige wat ik daar te horen kreeg dat de slijmvliezen van mn neus wat gevoelig zijn, maar daar werd verder geen conclusies aan verbonden over overmatig slijm.

Ik heb overigens ook een tijd geleden een allergietest gedaan, daaruit bleek dat ik nergens allergisch voor was.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-12-2018 om 09:05 uur

Dit is geen kanker
Schrapen van de keel onderhoudt het probleem. Logopedie kan helpen hiervoor
Succes!

Login of registreer om te reageren