Gevolgen RS besmetting lange termijn

14-11-2018 om 20:10 uur

Onze dochter van nu bijna een jaar heeft toen ze 2 weken oud was in het ziekenhuis gelegen met het RS virus. Ze is ruim een week opgenomen geweest waaronder 3dgn aan de beademing in het Sophia kinderziekenhuis. Sinds die tijd blijven we met haar sukkelen met verkoudheid waar ze soms goed ziek van kan zijn. Wij hebben het gevoel dat zij kwetsbaarder is door haar RS besmetting maar tot op heden blijven huisarts en kinderarts van mening dat dit niet het geval is. Wat is jullie ervaring mening hierover?

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 11:33 uur

Mijn dochter werd ook met het RS virus opgenomen toen ze 2 weken was. De afdeling lag destijds vol trouwens. Ze is nu inmiddels volwassen maar ze heeft geen blijvende gevolgen gehouden. Ik sprak naderhand nog een paar ouders waar ik destijds mee in het ziekenhuis zat, maar ook zij gaven aan dat er geen blijvende longproblemen waren. Dus het hoeft niet. Maar soms heeft een kindje gevoelige longetjes zonder dat het RS virus voorbijgekomen is.
Ik vroeg me af kreeg zij het RS virus omdat ze kwetsbare longetjes heeft, of houdt ze kwetsbare longetjes omdat ze het RS virus al zo vroeg had opgelopen? Beiden vragen konden dus met nee beantwoord worden.
Maar heel spannend he als zo'n pasgeborene al zo ziek is en aan de beademing en bewaking moet. Gelukkig weet zij er zelf niets meer van. Sterkte met je dochtertje!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-11-2018 om 07:51 uur

Beste WeTiNo,

het is inderdaad zo dat kinderen die op jonge leeftijd een (ernstige) virale luchtweginfectie hebben gehad, bijvoorbeeld met een traject met beademing, op latere leeftijd meer luchtwegklachten kunnen hebben, dat hoeft dus niet. Dit is beschreven voor het RS-virus, maar kan optreden tgv veel meer virusinfecties, waarbij het rhinovirus ook een bekende is. Veelal gaat het dan om bijvoorbeeld benauwdheidsklachten die op astma lijken (zoals piepen), die optreden wanneer er een virusinfectie speelt. Het is daarbij zo dat deze kinderen vaak meer last hebben tijdens 'normale' infecties. Het krijgen van die infecties is - en dat bedoelen kinderarts en huisarts vermoed ik - niet anders dan bij andere kinderen; de mate waarin ze last hebben van die infecties vaak wel. Gelukkig zien we dat die gevoeligheid bijna altijd in de loop van de jaren afneemt.

succes!

Login of registreer om te reageren