D-dimeer

16-11-2018 om 10:16 uur

Hallo allemaal, het is al heel lang geleden dat ik hier iets gepost heb. Er is ook veel gebeurd. Met mijn longen gaat het eigenlijk best goed. Ik heb veel over onverklaarbare heesheid geschreven. Ik werd bij de minste of geringste inspanning hees maar ook als de astma agv een virusinfectie opspeelt. Ik ben vaker opgenomen geweest. Vanwege een hartspierziekte ben ik ook bekend bij een cardioloog. In verband met onderzoek naar diastolisch hartfalen heb ik een uitgebreid bloedonderzoek gehad. Hieruit kwam naar voren dat er sprake was van een ijzertekort zónder bloedarmoede. De voorraad ijzer stond op een heel laag niveau. Ik heb een ijzerinfuus gehad en daags daarna maakte ik een wandeling met iemand en liep pratend het pad naar boven op (ik woon in zuid Limburg). Boven aangekomen realiseerde ik dat ik geen verhoogde hartslag had en niet hees was geworden. Ik schreef dit toe aan het ijzerinfuus. Zowel mijn cardioloog als longarts kunnen het echter niet verklaren, voor mij is het duidelijk.
Een aantal weken geleden kwam ik weer op de EHH vanwege pijn op borst en tussen de schouderbladen. Iets waar ook geen verklaring voor is. Ik heb geen vernauwingen, de coronairen zijn zo glad als een aal. Bloedonderzoek, ecg en longfoto leverden niks op. De cardioloog heeft toen het bloed nog laten onderzoeken op d-dimeer. Ik vertelde haar dat dit bij mij standaard wat verhoogd is, waarschijnlijk doordat 1 van de grote leverhaemangiomen (ik heb er een 10-tal) is getromboseerd maar gelukkig is ingekapseld. De d-dimeer was >1400 waarop besloten werd om nog een ct scan te doen (mri mag ik niet vanwege mijn ICD) om een longembolie uit te sluiten. Scan was niks op te zien. Dus waar de hoge d-dimeer waarde door veroorzaakt wordt is niet helemaal duidelijk. Als ik terugkijk in mijn historie dan is de d-dimeer vaker gecontroleerd en dan was ie iedere keer >1400.
Nu vraag ik me af of het misschien verstandig is om preventief een bloedverdunner te slikken. Ik heb jaren ascal 100mg brisper geslikt maar omdat de kransslagaders schoon zijn mocht ik hiermee stoppen.
Hoe denken jullie hierover? Misschien dat iemand iets soortgelijks meemaakt of heeft meegemaakt? Ik ga het sowieso bespreken.
Vast bedankt voor eventuele reacties.

Login of registreer om te reageren