Flixotide - Beperkte werkingsduur?

19-11-2018 om 10:30 uur

Goedendag allen,
Nu een jaar geleden ben ik gediagnosticeerd met een lichte vorm van astma.
De LA schreef me dagelijks 2x Flixotide discus 250 voor en in geval van acute klachten een inhalatie Ventolin 200 discus.
Dat laatste komt sporadisch voor, in de zomer iets meer dan nu...gelukkig. Op zich kan ik er prima mee leven, heb er niet echt heel veel last van...zeker als ik dat vergelijk met sommigen hier :-(

Mijn vraag gaat over de werkingsduur van Flixotide.
De LA raadde mij aan om na 9 maanden de frequentie af te bouwen naar 1x daags. En om na een jaar het gebruik te staken.
Dit had te maken met dat volgens hem 'aangetoond' was dat de werking van Flixotide na een jaar afnam en zelfs nihil werd.

Ik zou dan even zonder kunnen en kijken hoe dat gaat, omdat het lichaam de astma ook zelf aangepakt zou kunnen hebben mbv de Flixotide tot nu toe. En dat ik dus bij evt. toename van de klachten over een poos weer zou kunnen starten, omdat de werking dan weer terug zou zijn (na dus een periode van geen gebruik).

Ik kan over deze theorie nergens iets terugvinden, dus mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft of dat het verhaal van mijn LA bevestigd kan worden. Ik zou natuurlijk graag stoppen met mijn dagelijkse ochtendinhalatie, echter liever beland ik niet van de regen in de drup. Of dat het straks dubbel zo hard terugkomt...

Alvast dank voor reacties, mvg Erwin

Login of registreer om te reageren
19-11-2018 om 10:48 uur

Ik heb dit nog nooit gehoord en mensen met astma gebruiken doorgaans de rest van hun leven een ontstekingsremmer omdat de ziekte niet over gaat.

Login of registreer om te reageren
19-11-2018 om 11:37 uur

Als je nu met een hele lage dosering (1x dgs 250 flixo) geen klachten hebt zou ik ook stoppen. Gaat het niet goed ben je snel weer ingesteld.
Dat fixotide zijn werking verminderd heb ik nog nooit gehoord.

Login of registreer om te reageren
20-11-2018 om 16:26 uur

Met sommige beweringen moet je erg voorzichtig zijn. Soms lijkt het alsof een ontstekingsremmer niet meer werkt, maar dan is het astma verergerd bijvoorbeeld.
Je kunt bijv vragen of je een recept voor 1 diskus in voorraad mag houden (is wel maar 1 jaar geldig!) dan kun je op elk gewenst moment herstarten. Ik zou persoonlijk wel de ventolin bij de hand houden, want astma kan grillig zijn he. Ik heb jarenlang nauwelijks klachten gehad en opeens bam, van de ene op de andere dag was het verhevigd.

Login of registreer om te reageren