Particuliere afval verbrandingen in houtkachels

06-12-2018 om 08:27 uur

Het Meldpunt Rookoverlast krijgt steeds meer telefoontjes waarbij mensen zeer verontrust zijn en tegelijkertijd machteloos staan. Steeds meer woningen gaan van het gas af met als resultaat dat er op afval gestookt wordt. De Rijksoverheid vind dat dit een zaak is om zelf met je buren te gaan oplossen. De gevolgen zijn niet te overzien. De gemeenten grijpen hier niet op in en zeggen dat er geen normeringen hiervoor zijn. In de gemeente Emmen wordt er gestookt op afval. Degene die dit veroorzaakt is niet voor rede vatbaar en de gemeente Emmen zegt dat een houtkachel mag en daarmee is de kous af.

Ook ziet het Meldpunt Rookoverlast dat er weinig raadsleden zijn die dit echt aan de orde willen stellen. De risico's van de gezondheid worden zwaar onderschat. Bijvoorbeeld een reactie van een gemeenteraadslid van de ChristenUnie Smallingerland over de toxische stof Chroom VI: Je leeft nog steeds. Of een raadslid van de gemeente Assen van de PLOP partij: Ik heb zelf ook hinder van houtrook maar val mij daar niet mee lastig! De VVD Leeuwarden ziet het verbranden van geïmpregneerd hout als mooi voorbeeld van circulaire economie.

De houtkachelbranche is tegen het verbranden van afval in houtkachels. Maar tot nu toe hebben dergelijke gesprekken tot niets veranderd in de regelgeving om dit makkelijker te gaan aanpakken.

Login of registreer om te reageren
08-12-2018 om 12:11 uur

Ik maak me hier ook ernstig zorgen om, woon nu midden tussen de open haarden, en moet daarom verhuizen... maar de grote vraag is waarheen?? Misschien is dit een goede vraag voor de deskundigen (longfonds advieslijn) ?

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 15:55 uur

Vind niet dat dit een taak is voor de burger om dit maar met zijn/haar buren uit te zoeken. Zelf denk ik dat de rookoverlast er met name is door de ontbossing en het vele fijnstof die er is. We leven met veel mensen op een heel klein stukje aarde en hebben haast geen bossen meer die het fijnstof uit de lucht kan halen.

Waarom denk ik dat ...ik kan zelf helemaal niet tegen rookkanaal uitstoot, bbq of vuurkorven, ruik de lucht van een brand in het dorp al zeker 5 minuten eerder dan anderen en dan zeggen ze als ze de brandweer sirene horen tjee je had gelijk. Als ik in Nederland s avonds over straat ga en ik kom drie of vier rookkanalen tegen kan je me zowat naar de SEH brengen.

Maar ...

In Zweden kan ik in de rook van een kamp vuur zitten zonder ook maar enige last te hebben. Daar zijn naast minder bevolking, minder bebouwing, minder industrialisatie, minder wegverkeer MAAR wel heel veel bossen en haast geen fijnstof. Daarom breng ik de rook overlast die ik ervaar in combinatie van fijnstof, rookkanaaluitstoot en co2 en dus ook met de enorme ontbossing en overbevolking op een klein stukje grond gebied.

Nu wil de minister van vervoer weer bomen kappen in Amelisweerd, denk maak de snelwegen boven elkaar. Laten we de onnodige kilometers die bijvoorbeeld vrachtwagens die goedkope paprika's, tomaten en komkommer uit Spanje halen opheffen of voorkomen. Vervolgens wordt namelijk in Vleuten de Meern de paprika's en de komkommers doorgedraaid en vernietigd omdat ze onder de prijs blijven ... de kosten van beide producten moeten echt wel betaald worden maar maken we op deze manier wel dubbele kosten die onnodig zijn en hebben we dubbele hoeveelheid co2 en fijnstof van het kweken en vervoer in het milieu in de lucht hangen!

Denk dat het daarom ook raadzaam is om meer bossen in Nederland aan te planten, de bermen van snelwegen de eerste
10 - 15 meter zijn nu niet beplant daar kan rustig drie - vier rijen bomen aangeplant worden. Deze rij bomen, dat is bewezen, neemt dan al een heel stuk fijnstof op, maar dat onderhoudt kost weer geld, maar wat kost meer het zijn afwegingen die gemaakt moeten worden.

Dan is er de suggestie dat er een kilometer heffing moet komen voor de burger en zijn er vraagtekens over het brede draagvlak bij de transitie naar duurzame energie! Maar welke maatregel dan ook, of je nu direct de burger daarmee belast of dat doet via de industrie, hoe je het ook went uiteindelijk moeten we de kosten altijd als bewoners van deze aarde met elkaar opbrengen en betalen. Laten we eerst doen wat we kunnen doen...loze kilometers voorkomen en zorgen dat die erg duur worden. door een milieu belasting voor het aantal kilometers dat in een product zit. Snelwegen boven elkaar bouwen en de bestaande bossen in stand houden en zelfs uitbreiden.

Als je dan als bedrijf dan zo graag die manager in dienst wil hebben die in Enschede woont terwijl je zelf als bedrijf in Amsterdam zit betaal je maar een gedifferentieerde loonheffing over het aantal kilometers dat je personeel moet reizen elke dag. Wil je dan zo graag dat zogenaamde goedkope trouwjurkje of jeans broek die in India of China is gemaakt dan moet je ook de milieu kosten betalen voor transport het aantal kilometers in dat product. Nu zijn de transport kosten, brandstof kosten, wel kosten die in het product door berekend wordt maar de kosten van het milieu aspect de vervuiling niet! Waarom een vliegtaks op vliegtuig als we niet eerst maatregelen genomen hebben om de CO2 uitstoot te verminderen. We moeten ons ook heel goed realiseren dat het trouwjurkje uit China of die pakrika's uit Spanje niet zo goedkoop zijn als ze lijken te zijn en betalen we met zijn allen de kosten, de milieu effecten, die het transport van dit soort artikelen veroorzaken.

Blijft natuurlijk wel dat we in ons dicht bevolkte landje beter geen houtstok kunnen hebben door particulieren maar denk wel dat we in onze directe omgeving diverse maatregelen kunnen nemen om het milieu te verbeteren. Minder dicht op elkaar bouwen, meer parken in onze steden, meer bomen in de steden en dorpen, meer en grotere bossen rond dorpen en steden en ook daar zullen uiteindelijk de kosten van betaald moeten worden.

Hoe je het ook bekijkt we hebben al heel lang aan struisvogel politiek gedaan. Velen hebben meerdere auto's willen wel meerdere keren per jaar op vakantie in het buitenland, kopen goedkope producten die in Verweggistan of waar dan ook ter wereld geproduceerd zijn. Willen wel met zijn allen een nieuw bankstelletje, die nieuwe keuken maar dat moet wel allemaal geproduceerd worden we leven in een wegwerp maatschappij. Kopen wel goedkoop bij Primark een goedkope broek of jurkje dat in China is gemaakt en staan niet stil bij de milieu effecten! Kijk eens goed naar je huishouden, je inrichting hoeveel artikelen zijn er in je huis die van heel ver weg komen? In Zweden wordt bijna honderd procent gerecycled, in Malmö zijn al hele wijken van de niet duurzame energie af en volledig duurzaam!

Koop je regionaal geproduceerde producten, koop je seizoen producten laten we eerlijk zijn dat doe ik ook niet allemaal maar probeer er zoveel mogelijk rekening mee te houden en doe dat steeds meer. Koop geen vlees uit nieuwszeeland, koop geen varkensvlees dat eerst in Nederland is vet gemest dan naar Spanje gebracht wordt daar nog één maand leeft daar geslacht wordt en vervolgens worden de hammen naar Italië vervoerd om vervolgens als serranoham op tafel te komen! Mijn vlees koop ik bij weide rund nog geen vijf km van me vandaan, koop zoveel mogelijk regionaal geproduceerde producten. Kan alleen zoveel mogelijke kijken wat ik zelf kan doen, binnen mijn mogelijkheden, het mij ter beschikking staande budget en middelen en daarin zal ik hoe lastig soms ook keuzes moet maken.

Nu moeten we met zijn allen het "gelach" betalen en op de blaren zitten. Hoe wrang dan ook als longpatiënt betaal je extra ... je voelt het nu en straks in je portemonnee maar je betaald het ook met je gezondheid!

Vind het dan ook niet geheel terecht om het alleen bij de houtkachel te leggen en moeten we ons met zijn alleen buigen over een totaal pakket van maatregelen! Maak me niet alleen zorgen over rookoverlast maar wil graag iets verder kijken dan alleen dat ...

Een beter milieu het begint bij mezelf en bij jou en dat gaat geld kosten en pijn doen!

Noot: En ja, in Zweden stook ik op hout dat in speciale bossen daarvoor geproduceerd is, de elektra is 100 procent duurzaam opgewekt door waterkracht. Mijn huis is van hout, de muren zijn 75 cm dik, de vloer is 90 cm dik en afgestort met turf, de zolder en dak is geïsoleerd, de ramen van drie dubbel glas, de voordeur extra geïsoleerd. Het huis is voor honderd procent recyclebaar. Ben niet op het gas aangesloten er is niet eens een gasnetwerk! Bij de supermarkt staan zeven containers voor gescheiden afval.

Login of registreer om te reageren