ik snap er niets meer van

06-12-2018 om 19:57 uur

Vroeger , rond mijn 25e levensjaar werd ik allergisch en kreeg astma. Rond mijn 35e was alles weer over. Ook de allergie. Ik ben nergens meer allergisch voor! Vlg. de testen en ook bloedtesten. Destijds had ik wel mijn huis gesaneerd. Misschien daardoor. Maar rond mijn 56e kreeg ik opnieuw astma. Maar nu inspanningsastma ( of intrinsiek) . Ik zat flink in de overgang en had het 24 uur per dag warm met heftige opvliegers ( 2 tot 3 x per uur met nare lich sensaties. Niets leuks aan dus.) . Okay. Aan de medicijnen. Nu ben ik 68 jaar , en ik had / heb NOG steeds opvliegers. Elk uur , maar niet meer zo heel erge. Wel ook een betere lichaamstemperatuur. Tot een paar jaar terug was de temperatuur in de woonkamer nog 17/18 graden. Ik had het wel koud, maar kon een hgere temperatuur niet hebben want dan kreeg ik nog heftigere opvliegers. De afgelopen jaren mocht die termostaat wel weer op 21 graden. Maar nu komt het...ik ben naar de huisarts gegaan en verteld dat ik die opvliegers wel een beetje moe ben. Nu slik ik ongeveer 4 maanden activelle. Een hst in licht vorm. En wat gebeurt? Ik heb geen opvliegers meer, maar ook geen astma meer. Ik ben nu dan wel flink verkouden en hoest en het kriebelt. Maar hoe het na de verkoudheid is weet ik nog niet. Ik ben echter stomverbaasd. Moest ik eerst elke mrg en avond 2x foster nemen anders kreeg ik het benauwd. Na de activelle heb ik geen last, nergens van en pufjs dus niet eens meer genomen. Ik heb wel eens vaker gelezen dat astma en overgang eea met elkaar te make hebben, maar heb nog nooit gehoord dat het over kon gaan met hst. Is hier eigenlijk wat meer over bekend bij de medici? Mijn huisarts begript het ook niet maar beweert dat het niets met hormonen te make heeft . Ik ben zo benieuwd of zoiets als bij mij nu bekend is … Ik meet 2x per dag mijn saturatie nu en die blijft boven de 96-97 tot vaak gewoon 99. En ik voel mij prima.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-12-2018 om 10:32 uur

Beste Bep,

De relatie tussen oestrogenen, allergie en astma is zeer complex. Echter wel een bekend fenomeen, waar trouwens een duidelijk antwoord niet zomaar gegeven kan worden. Er staat dan ook niet voor niets in de bijsluiter van de hormonale medicijnen die je gebruikt voorzichtig te zijn bij mensen met astma. Fijn dat het bij jou goed uit lijkt te pakken.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
14-04-2019 om 13:41 uur

hallo,
ik ben nu een 4 maanden verder, en nog steeds geen astma terug gekregen. Dus eigenlijk al vanaf ik begon met die activelle. ( hst). in ongeveer september 2018. Mijn saturatie blijft rond de 98 , en ik hoest alleen zoals iemand zonder astma. 2 x verkouden geweest maar daarna alles weer rustig. Ik heb het nog nooit eerder gehoord. Ik sta perplex!

Login of registreer om te reageren