Beroepsastma

10-12-2018 om 16:41 uur

Geachte lezer,
Als kind geen astma, geen eczeem of andere indicaties van deze ziekte. Hoe grote factor speelt dan een vermeende aanleg/atopie van allergische bronchiale astma bij een langdurige intensieve blootstelling/expositie aan een reeks van bedrijfsstoffen uit het LMW pakket met enkele RADS momenten(gedocumenteerd). Kan het niet zo zijn dat vanuit de beroepsastma (met dienstverband aangenomen reeds al lang) deze nu gediagnostiseerde medische toestand is voortgevloeid? Worden mensen die astma hebben/krijgen niet allemaal ergens allergisch voor, luchtweg technisch gezien dan.
Ter info en wellicht bruikbaar bij de beantwoording:
Longfunctie cosmed fev1 voor 1,89 na 2,88 FVCpre 4,10 post 5,28 FeNO116
Longfunctie HAGA 25.9.18 FeNO56
Laboratorium 15-05-2018 Bloedceltelling: Eosinofielen 0.40x10^9/L(0.00-0.40)
Conclusie Obv : uncontrolled astma onder maximale inhalatie medicatie en sterk wisselende obstructie+ eosinofiele inflammatie nu te beschouwen als ernstig, therapie resistent, allergisch eosinofiel astma

Dus kan de volgorde van ziektediagnoses niet zijn: Beroepsastma daardoor Allergische astma en een vorm van eosinofiele astma. Dit kan natuurlijk niet op deze manier daadwerkelijk bij mij gediagnosticeerd worden door U maar de volgorde lijkt mij plausibel. Zou wellicht mijn grilligheid en sterk wisselende longfuncties en exacerbaties kunnen verklaren.

ik hoor het graag, m.v.g. Donald

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-12-2018 om 15:10 uur

Beste Donald

Als we als longarts naar een congres gaan over astma wordt er gezegd 10% van de astma is beroeps astma. Volgens mij hebben we als longartsen daar vaak te weinig aandacht voor. Maar zou het bij u niet allebei kunnen zijn? Beroepsastma en een allergisch eosinofiel astma. Astma reageert op prikkels, dat kunnen allergische en niet allergische prikkels zijn. De niet allergische zijn dan de prikkels op het werk. De volgorde is zo voor mij niet te bepalen natuurlijk wat u ook al aangeeft. De vraag is ook hoeveel waarde je eraan moet hechten. Het gaat er meer om dat beide openingen bieden om de astma beter onder controle te krijgen. Voor het beroep proberen te bewijzen waar u op reageert met afname van longfunctie en voor allergie de expositie vermijden en eventueel anti allergische medicatie. Voor de allergische en eosinofiele component van de astma zijn er tegenwoordig ook behandelingen middels injecties om de 2 of 4 weken om de astma onder controle te krijgen.

Vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
16-12-2018 om 09:24 uur
Reactie op Longarts Serge van Wolferen

Beste Donald

Als we als longarts naar een congres gaan over astma wordt er gezegd 10% van de astma is beroeps astma. Volgens mij hebben we als longartsen daar vaak te weinig aandacht voor. Maar zou het bij u niet allebei kunnen zijn? Beroepsastma en een allergisch eosinofiel astma. Astma reageert op prikkels, dat kunnen allergische en niet allergische prikkels zijn. De niet allergische zijn dan de prikkels op het werk. De volgorde is zo voor mij niet te bepalen natuurlijk wat u ook al aangeeft. De vraag is ook hoeveel waarde je eraan moet hechten. Het gaat er meer om dat beide openingen bieden om de astma beter onder controle te krijgen. Voor het beroep proberen te bewijzen waar u op reageert met afname van longfunctie en voor allergie de expositie vermijden en eventueel anti allergische medicatie. Voor de allergische en eosinofiele component van de astma zijn er tegenwoordig ook behandelingen middels injecties om de 2 of 4 weken om de astma onder controle te krijgen.

Vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Thanks en prettige feestdagen

Login of registreer om te reageren