loop je bij lange vluchten het risico dat bullae doorbreken?

11-12-2018 om 10:23 uur

Heb COPD/emphyseem met grote bullae (doorgebroken longblaasjes).

Werd in verleden door Belgische longarts gewaarschuwd voor vliegen: (i) je zult extra O2 moeten regelen, en (ii) ook met extra O2: je loopt het risico dat bullae door drukverschil doorbreken.

Nederlandse longarts had van laatste punt nog nooit gehoord. Wel dat je met bleps (luchtbel buiten longen door klaplong) risico loopt bij vliegen, niet dat je met bullae het risico op doorbreken loopt.

Toeval of niet, vlak na een lange vlucht (12 u met halverwege tussenstop) werd CT gemaakt: "uitgebreide bulleuze veranderingen met name in de bovenkwabben beiderzijds. Lineaire pleurale verbreding
apicaal links met pleurale uitlopers bovenkwab links dit is qua volume toegenomen ten opzichte van het vorig onderzoek. Techniekverschil of reƫel. "

Het vorige CT onderzoek vond plaats ca 6 mnd voor betreffende vluchten, in een ander ziekenhuis (vandaar suggestie "techniekverschil").

Al met al: loop je bij lange vluchten het risico dat bullae doorbreken?

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 22:16 uur

Vrouw van 62 jaar met copd gold 3 moet van het Uvw elke dag 4uur gaan werken. Het aan en uitkleden gaat al moeilijk en de rest van de dag uitgeput en benauwd etc. Nu ga ik 2dagen in de week in januari naar de fysio om longtraining te volgen. Kost me zoveel energie dat ik verder uitgeput ben. Ook zak ik soms door mijn benen. Moet ik nu vanwege de opgelegde uren door het Uvw de therapie maar afzeggen? Dit trek ik echt. Heb ook geen man die even voor mij kookt of het leven wat makkelijker maakt. Als ik moe ben eet ik maar brood voor het gemak ondanks dat mijn gewicht door nutri op peil wordt gehouden. Wat is jullie advies?

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 09:55 uur

Beste corn,

Je hebt deze vraag ook gesteld aan de longartsen. We hebben de vraag doorgezonden en een van de longartsen zal je vraag gaan beantwoorden. Dit kan even duren.

Met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren