Wel of niet naar de longarts

28-12-2018 om 12:57 uur

Goededag,

Sinds april 2018 is het duidelijk dat ik allergische astma heb. De trigger was langdurig een kat in huis. Nu gebruik ik Alvesco 160 2* per dag, neusdruppels fluticasonpropionaat en wanneer nodig salbutamol.
Mijn vraag is zit ik nu goed bij de huisarts of is het beter om hoe dan ook een keer naar de longarts te gaan. Het gaat een beetje op en af met mij. Nu een periode van veel hoesten en verkoudheid in combinatie met benauwd zijn.

Hartelijke groet,
Elizia

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 20:07 uur

Hoi Elizia,

Als ik je verhaal zo lees dan lijkt het alsof je astma nog niet geheel onder controle is, van een bezoek aan de longarts wordt je niet slechter. De allergenen van de kat blijven ongeveer twee jaar aanwezig in huis.

Wens je veel sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 12:35 uur

Op zich zit je prima bij een huisarts, mits deze je goed vervolgd met longfunctie blazen e.d. Er is een protocol voor doorverwijzing naar longarts. Veel astmapatiënten zijn zeker in deze tijd van het jaar benauwder of hoesterig, niet stabiel. Er zitten nogal wat virussen in de lucht.

Login of registreer om te reageren
31-12-2018 om 14:06 uur

Beste Elizia,

Vaak kan een huisarts astma goed behandelen. Meestal word je pas doorverwezen als de klachten ernstig toenemen of als de huisarts twijfelt over de diagnose. Hiervoor is een protocol. En zoals Thirza al schrijft er zitten nogal wat virussen in de lucht momenteel, waardoor de astma wat kan opspelen. Je kan het natuurlijk altijd bij je huisarts bespreekbaar maken als je zelf graag een doorverwijzing wil.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
06-01-2019 om 14:27 uur

Dank voor jullie reactie. Voor wat betreft de kattenschilfers dus nog even geduld en in deze tijd van het jaar wat minder stabiel is ook goed om te weten. Wel vervelend maar ja. Ik zal het deze period aankijken. Doorverwijzing is altijd nog mogelijk. Dank nogmaals.

Hartelijke groet

Login of registreer om te reageren