mondkapjes tijdens griepperiode

28-12-2018 om 20:37 uur

Hallo allemaal ben Bert de Boer,

Ben vorige winter griepperiode drie maal opgenomen geweest, heb binnenkort weer nieuwjaars- receptie, waarschijnlijk heb ik daarbij vorig jaar griep op gelopen, nu wil ik een mondkapje gaan opzetten, heeft iemand ervaring met mondkapjes? Op filmpjes uit Japan zie je vaak mensen lopen met mondkapjes ter bescherming van zichzelf en anderen.

Alvast bedankt voor jullie mening en een mooi nieuw jaar, Bert

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 20:56 uur

De meeste bacillen zitten aan de handen.... mij lijkt het niet erg zinvol. Beter medicatie omhoog en handen wassen en nog beter niet naar grote mensenmassa's gaan zoals receptie.

Sterkte

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 21:18 uur

Ben het met emsepems eens. Daarbij denk ik dat je ook wilt meegenieten van de hapjes en drankjes? Hoe ga je dat dan doen?

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 22:45 uur

Hoi Bert,

Ten eerste waarschijnlijk geheel overbodig; griepprik! Klinkt als een goed idee, maar waarschijnlijk krijg je hem allang.

Ten tweede lijkt een mondkapje of masker me geschikt als je buiten bent en niet teveel triggers tegen wilt komen. Of het tegen griep of bacteriën helpt zou ik niet kunnen zeggen. Het lijkt me een vraag die je bij jouw huisarts of longverpleegkundige neer kan leggen.

Succes dit seizoen!

Login of registreer om te reageren
28-12-2018 om 23:17 uur

Beste Bert,

Welkom op het longforum, al ben je sinds 2011 lid dit is wel je eerste bericht, heel terecht dat jij die vraag stelt. Het is een hele industrie in Japan er wordt tegenwoordig een kleine 200 miljoen euro per jaar mee verdient. Eigenlijk is het gebruik ooit ontstaan uit beleefdheid naar anderen toe als men zelf griep had of ziek was en geen vrij kon nemen. Japanners hebben een erg hoge arbeidsethos en hebben minder vrij dan de westerse mens. Heb lang tijd een Japanse gevechtssport gedaan en kwam regelmatig met het fenomeen in aanraking. In jouw geval is het dus de vraag wie dan een mondkapje op moet doen, het meest effectief voor jou zal dan zijn dat jij ze gaat uit te delen! Misschien onder het motto gelijke monniken gelijke kappen, je begrijpt dat gaat hem dus niet worden!

Sluit me aan bij de voorafgaande berichten, wellicht moet je inderdaad overwegen niet te gaan en/of kijken hoe je op medicinaal gebied jezelf zo goed mogelijk kan voorbereiden om op dat moment niet ziekt te worden. Je kan ook een kleine flacon handreiniger (gel) kopen bij het Kruidvat en voor jezelf vaker je handen wassen als je handen schud en niet zoenen op dergelijke recepties. Vermijd zoveel mogelijk dus het handen contact en deurklinken. Zou niet eten uit bakjes met pinda's of bakjes met zoutjes voor "algemeen gebruik" waar ook anderen van eten, onderzoek heeft aangetoond dat die veel bacillen en bacteriën bevatten. Hapjes die één op één aangeboden worden zou je wel kunnen eten, die zijn een stukje veiliger.

Waarschijnlijk heb je een beroep waarbij je niet onder dit soort recepties uitkomt, dan zal jij je zo goed mogelijk moeten voorbereiden. Je zou zelfs kunnen overwegen als je niet onder dergelijke recepties uitkomt je tijdens die periode ziek te melden, maar dit zal wellicht niet passen in jouw arbeidsethos. Misschien kan je het bespreekbaar maken dat er voor jou een verhoogd risico is als je wel naar zulke gelegenheden gaat. Waarbij je als legitiem argument kan aanvoeren dat je anders daarna mogelijkerwijs door ziekte een tijdje uit het arbeidsproces bent. Als ik uitga van jouw forum naam denk ik dat je ondernemer bent en dan is het erg lastig als je ziek wordt. Bedenk wel voorkomen kan je het nooit, zelfs met een griepprik niet!

Succes met alle recepties, alvast een goed 2019 en hoop dat je niet ziek wordt nadien.

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 08:47 uur

Ik draag vaak een mondkapje om andere medische redenen en kan je wel vertellen hoe mijn ervaring is en hoe ik denk dat het voor jou zal zijn.

Er zijn veel verschillende mondkapjes, de heel beschermende variant is zo dicht dat het echt benauwd is om te dragen.
Het tot je nemen van eten of drinken is echt een probleem.
Het zit ook vrij strak om je hoofd, en je kapsel gaat best wel naar de knoppen;(.
Het beschermd jou en je omgeving op dat moment goed, maar het vastpakken van een deurklink en later buiten aan je neus zitten kan alsnog besmetting geven.

Voordeel:
Iedereen weet gelijk wie je bent! En zal je nooit meer vergeten.
Je zult een vrij grote vrije ruimte om je heen hebben, omdat mensen minimaal denken dat je SARS hebt of de Pest.
Het zal heel lang aan je bips hangen, want mensen zullen bang blijven dat je iets heel besmettelijks hebt.

Sorry, ik spreek uit ervaring

Fijne jaarwisseling allemaal
Groet Jippie

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 08:54 uur

Jippie46 bedoel je de vogmask?

Heb ook de vogmask maar lastige is: ... bril, gehoor apparaatjes en dan nog de "touwtjes" van het masker achter mijn oren langs, wordt beetje druk daar achter mijn oren! Gebruik hem dan ook alleen als ik echt meer bloot gesteld wordt aan vervuilde lucht.

Bij de nieuwe wet op gelaat bedekkende middelen (kleding) ... is het dragen van het vogmask nog wel toegestaan!

Jippi46 jij en je familie ook een goede jaarwisseling.

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 10:51 uur

Jippie is dat een foutje dat het een voordeel is als mensen denken dat je iets heel besmettelijks hebt? En zo niet wat is het voordeel?

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 11:36 uur

@marcus ik draag ziekenhuismaskers, a 35€ per stuk
@Stefanie, ik vergat te zeggen dat het ook een voordeel is dat het ook niet uitmaakt wat je aantrekt, ze kijken alleen naar je hoofd, voor zover zichtbaar;). Dus op een receptie geen dure jurk nodig, of hoge hakken:).

Er is mijns inziens maar één voordeel en dat is dat ik mezelf en mijn omgeving bescherm. En dat maakt dat het voor mij te doen is om ermee om te gaan.

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 12:11 uur

Lastig Jippie, goed dat je de juiste keuzes voor jezelf maakt!

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 12:31 uur
Reactie op Marcus

Je kan ook een kleine flacon handreiniger (gel) kopen bij het Kruidvat en voor jezelf vaker je handen wassen als je handen schud en niet zoenen op dergelijke recepties. Vermijd zoveel mogelijk dus het handen contact en deurklinken.

Marcus, ten tijde van de mex griep zijn verschillende handreinigers getest, er werkte er niet een effektief! Ik heb al jaren de Sterillium, die werd in het ziekenhuis gebruikt.
Je moet het ook zorgvuldig gebruiken. Beetje in de handpalm en dan goed een wassende beweging maken, ook tussen de vingers.
Ik had destijds een klein flesje in mijn tas en vooral als ik in de supermarkt geweest was (duwstangen van winkelwagens zijn viezer dan een wc bril!) kon ik snel en makkelijk mijn handen ontsmetten.

En net wat jij zegt, bakjes met etenswaren voor algemeen gebruik is een no go. Vorig jaar had onze huisarts een bakje met kruidnootjes en een bakje met dropjes staan toen we de griepprik kwamen halen. Ik heb hem daar nog op gewezen dat ik dat geen slimme aktie vond.

Login of registreer om te reageren