pijnklachten en benauwdheid na bullectomie

29-12-2018 om 03:48 uur

beste,

14 jaar geleden ben ik geopereerd geweest aan mijn rechterlong. Ze hebben toen ongeveer de helft van de bovenste kwab van mijn rechterlong verwijdert vanwege een bullea. Ook hebben ze mijn longvlies en borstvlies verkleefd aan mijn borstkas. De operatie is nu 14 jaar geleden en mijn leven is sindsdien niet meer hetzelfde. Iedere dag benauwd, last van vermoeidheid, thoracale pijn rug, rechterflank en borst. Ben vaak misselijk en heb soms last van een droge diepe hoest. Mijn vraag is is dit kenmerkend voor deze ingreep of ben ik weer de uitzondering? De klachten zijn met de jaren ook erger geworden meer benauwd meer pijn etc. Heb 7 maanden geleden een mri laten maken van mijn longen en bloed laten testen maar daar was niets afwijkends te zien. Ook heb in een inspanningstest gedaan en een hartfilmpje laten maken ook die waren in orde. Zeer frustrerend want het staat in schril contrast met hoe ik me voel. Ik ben 42 jaar en 13 jaar geleden gestopt met roken. alle advies welkom bvd K

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-02-2019 om 21:25 uur

beste
dit is geen normaal beloop. zou je na een paar maanden geen last meer van moeten hebben. pijnklachten komen bij een paar procent voor nog lang na om het even welke longoperatie, lijkt inderdaad gewoon op pech hebben. dat de pijn nog verdwijnt is niet erg kansrijk na zoveel jaar. proberen toch dat een plek te geven misschien met een revalidatie programma of een goede fysio. de kortademigheid komt denkelijk toch vanuit de long. hoe was de longfunctie? als er een bulla zat is de rest van het longweefsel misschien ook niet helemaal in orde.

Login of registreer om te reageren
23-02-2019 om 03:01 uur

Dag dr willems,

Vriendelijk bedankt voor uw reactie. longinhoud en longweefsel zijn enkele jaren terug onderzocht en die waren toen goed. mijn plan is om zodra ik terug ben in nederland toch maar eens een verwijzing te vragen aan mijn huisarts. Misschien dat de situatie sinds toen wel verandert is. Ben nu op vakantie maar kan er helaas door mijn lichamelijke gesteldheid niet echt van genieten. Ergens hoop ik toch dat er nog iets aan gedaan kan worden, iedere dag met deze pijn, benauwdheid en gevoel van totale malaise te moeten leven is echt moeilijk.

mvg
en bedankt jessin

Login of registreer om te reageren